NS bestelt 64 nieuwe Sprinters en toont de eerste
De Nederlandse Spoorwegen hebben voor bijna 400 miljoen euro aan extra gloednieuwe Sprinter-treinen besteld. Er waren al 35 van deze metro-achtige treinen besteld, maar daar komen er nog 64 bij. De treinstellen worden gemaakt bij Siemens in Duitsland en wellicht al eind volgend jaar geleverd.
In 2005 bestelde de NS de 35 Sprinters al en daarvan is de eerste vandaag in Krefeld gepresenteerd. Siemens heeft het prototype van de Nieuwe Sprinter voor de belangstellende pers al getoond. Dit type was nog niet af, en de stuurstand cabine was tevens nog verre van comfortabel en ergonomisch werkbaar.
De nieuwe treinen zijn bestemd voor korte afstanden in de Randstad.
Anders dan de treinstellen die nu over het spoor rijden hebben de nieuwe Sprinters een gelijkvloerse instap, airconditioning en tv-schermen waarop onder meer het nieuws van de NOS te zien zal zijn. Daarbij is het interieur doorzichtig, waardoor er zelfs over de schouders van de machinist meegekeken kan worden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig oude materieel (Plan V/T) te vervangen en hebben ook meer treinen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Tevens werd pas geleden al bekend gemaakt dat NS Reizigers nog enkele wagons erbij heeft gehuurd en opdracht heeft gegeven tot de bouw van nieuwe dubbeldekkers.
In 2005 bestelde de NS de 35 Sprinters al en daarvan is de eerste vandaag in Krefeld gepresenteerd. Siemens heeft het prototype van de Nieuwe Sprinter voor de belangstellende pers al getoond. Dit type was nog niet af, en de stuurstand cabine was tevens nog verre van comfortabel en ergonomisch werkbaar.
De nieuwe treinen zijn bestemd voor korte afstanden in de Randstad.
Anders dan de treinstellen die nu over het spoor rijden hebben de nieuwe Sprinters een gelijkvloerse instap, airconditioning en tv-schermen waarop onder meer het nieuws van de NOS te zien zal zijn. Daarbij is het interieur doorzichtig, waardoor er zelfs over de schouders van de machinist meegekeken kan worden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig oude materieel (Plan V/T) te vervangen en hebben ook meer treinen nodig vanwege de groei van het aantal reizigers. Tevens werd pas geleden al bekend gemaakt dat NS Reizigers nog enkele wagons erbij heeft gehuurd en opdracht heeft gegeven tot de bouw van nieuwe dubbeldekkers.