Treinen reden in 2018 vaker op tijd en stonden minder vaak stil

Treinen stonden minder vaak stil in 2018, en reden vaker op tijd. Dit blijkt uit een onderzoek van ProRail. Vorig jaar reden er 91,4 treinen op tijd wat meer is dan het voorgaande jaar toen het nog 90,5% was. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland zo stipt op tijd. Ook is het aantal storingen met tien procent afgenomen

Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 94,6 procent van alle treinen op tijd (in 2017 was dat 93,9%). Het aantal reizigers dat op tijd op plaats van bestemming aankwam was  92,6 %, dat is 1% meer dan het voorgaande jaar. Op de HSL kwam 82,7% van de reizigers op tijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert daar de norm van 82,5 procent.

De prestatie zorgen ervoor dat Nederland nog steeds in de top 3 staat van andere drukke spoorlanden, met Zwitserland en Japan naast zich.

Tevreden

ProRail-Topman Pier Eringa kijkt, ondanks de toegenomen drukte op het spoor, met trots terug op het jaar 2018:  "Het zijn er nu meer dan ooit tevoren. Echt een prestatie, waar we wereldwijd hoge ogen mee gooien.  Er zijn weinig landen in de wereld die ons dit na doen. Dat de cijfers wederom goed zijn, betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We moeten ons continu willen verbeteren. Ook willen we zorgen dat het aantal storingen en de impact die dit heeft voor de reizigers verder daalt".

Storingen

Het afgelopen jaar stonden de treinen minder vaak stil als gevolg van een storing aan de infrastructuur. ProRail registreerde 10 procent minder grote(re) storingen dan in 2018. In 2017 waren het er 627. In 2018 staat de teller uiteindelijk op 558. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen. Er wordt er veel samengewerkt met andere aannemers om verstoringen aan de infrastructuur snel op te lossen. Op speciale trajecten heeft proRail zelfs speciale tracéteams ingezet om verstoringen daar snel op te kunnen lossen.

Minder technische verstoringen

"De grote incidenten leiden tot veel overlast voor reizigers. Als je kijkt naar het aantal technische storingen, dan zie je een duidelijk dalende trend de afgelopen jaren. In de laatste vijf jaar een daling van maar liefst 20%. Wat je daarnaast ook ziet is dat het aantal externe factoren dat invloed heeft op het spoor, zoals spoorlopers, suïcide en vandalisme, ongeveer gelijk blijft of zelfs toeneemt.", meldt ProRail op hun website. Deze factoren zijn volgens hun lastig aan te pakken, maar ProRail probeert deze toch zo laag mogelijk te houden door waakzaam te zijn en blijvend campagnes uit te voeren.

Combinaties voor een goed beeld

In het uitgevoerde onderzoek over reizigerspunctualiteit worden verschillende gegevens gecombineerd. De aankomstgegevens van de trein (was de trein op tijd), de uitval van treinen (reed de trein) en gegevens van de OV-chipkaart (kwam de reiziger op tijd op plaats van bestemming), worden hierin meegenomen om een goed beeld te vormen.

Met de gegevens van de OV-chipkaarten meet ProRail naast de punctualiteit van treinen ook de stiptheid van het reizigersverkeer, wat wordt afgelezen aan de in- en uitchecktijd met OV-chipkaarten. Ook dit cijfer lag met 91,6 procent boven de norm. Dit gaat alleen om treinreizen die met de Ns gemaakt zijn. Voor regionale vervoerders geldt er een andere norm.

Foto: Bert Hollander
Foto: Bert Hollander