'Betere planning ProRail zorgt voor minder hinder voor reizigers'
Reizigers zullen dit jaar veel minder overlast gaan ondervinden van alle werkzaamheden in 2019. Een nieuwe werkwijze moet hier voor gaan zorgen. Volgens ProRail gaat het om 20 procent minder hinder dan in 2018. En dat er nog steeds intensief wordt gewerkt aan het spoor.
De tijden waarop de sporen buitendienst gesteld zijn vanwege werkzaamheden worden zorgvuldig afgestemd met de vervoerders en andere betrokken ondernemingen. "Het is elk jaar een grote puzzel om de verschillende belangen van partijen goed te wegen om tot een dienstregeling te komen waarbij zoveel mogelijk treinen rijden en al het noodzakelijke onderhoud gedaan kan worden.", schrijft ProRail.
Formule
Om de hinder te berekenen hanteert ProRail een formule, die in de gehele spoorsector wordt gebruikt, deze heet ERM. Dit staat voor Extra ervaren ReizigersMinuten en is de eenheid waarmee de hinder die reizigers van buitendienststellingen ondervinden wordt berekend. "De rekenmethode is onder meer gebaseerd op extra reistijd, busvervoer en omleidingen. ERM geeft het ‘buikgevoel’ over klanthinder een meer objectieve waarde. Reizigers waarderen overstappen van trein naar trein als 30 minuten reistijdverlies en overstappen van trein naar bus als 45 minuten reistijdverlies.", legt ProRail uit.
Werkzaamheden combineren
Ook probeert ProRail verschillende werkzaamheden te combineren. "Door slimmer te plannen en beter te combineren hebben we de hinder met twintig procent kunnen verminderen. Voorgaande jaren maakte we een planning die niet veel verder ging dan het komende jaar. Alle noodzakelijke werkzaamheden paste we zo goed mogelijk in. In de nieuwe werkwijze kijken we verder vooruit. Tot wel 3 tot 5 jaar.", zegt ProRail. Ze benadrukken ze dat het plannen alsnog een flinke klus is. Ook worden er tijdens werkzaamheden nieuwe technische innovaties toegevast waarbij er sneller, maar ook veilig gewerkt wordt.
Minder overlast
Ook vorig jaar is ProRail ook begonnen met maatregelen om tot minder reizigershinder te zorgen. Volgens ProRail zijn de werkzaamheden rondom Leiden een mooi voorbeeld. "Die hebben we slim kunnen combineren en over een langere periode uitgesmeerd. Hierdoor kunnen de treinen wel tussen de werkzaamheden doorrijden. De hinder voor reizigers rondom Leiden is hierdoor met 80 procent verminderd."
Planning
ProRail probeert de werkzaamheden bij voorkeur in te plannen in vakantieperiodes. Hierdoor zijn er minder reizigers die last zullen hebben van de werkzaamheden.
Foto: Roel Hemkes