NS Voordeeluren kaart massaal geactiveerd

Vanaf vandaag kan 80% van de NS-klanten met de OV-chipkaart per trein reizen. Hiervoor moeten reizigers nog wel via ns.nl "reizen op saldo" aanvragen en vervolgens de kaart op het station activeren. Per uur vragen honderden voordeeluren kaarthouders reizen op saldo aan.
Om te vieren dat nu 1,4 miljoen vaste klanten ook kunnen chippen, zette NS vandaag een speciale trein in. Treinreiziger.nl reisde mee en interviewde hierbij commercieel directeur NS reizigers Boukje Bügel.

Tot gisteren hadden 6500 reizigers een geactiveerde OV-chipkaart voor de trein. Vandaag en de komende dagen zal die teller snel stijgen. Ook over de verdere toekomst is Boukje positief. Zo vertelde ze dat er gisteren 1.000 treinritten met de OV-chipkaart geteld waren en dat dit komende tijd flink zal verveelvoudigen.

Beeldvorming
Op de vraag aan welke kritiek ze zich het meest heeft gestoord, kon Bügel antwoorden: "We zijn blij met alle verbeterpunten die worden aangedragen. We gebruiken dit om het systeem verder te verbeteren. Op www.ikchip.nl kunnen reizigers hun ervaring met ons delen. (...) "We herkennen ons alleen niet in het beeld dat soms in de media is geschetst dat de kaart complex of duur is. Maar zodra mensen de kaart zelf gaan gebruiken, zullen ze het gemak daarvan ontdekken. Dan zal dat beeld van zelf bijdraaien."

Positief
De eerste gebruikers van de OV-chipkaart zijn inderdaad positief. Uit klantenonderzoek van NS blijkt dat maar liefst 84% van de reizigers het reizen met één kaart als voordeel ziet. Zo'n 64% ziet de OV-chipkaart als vooruitgang.

Uitschakeling
Bügel herhaalt dat NS pas het papierenkaartje zal uitschakelen als reizigers massaal op de OV-chipkaart zijn overgeschakelt en daar tevreden over zijn. "Voor ons geldt dat minimaal 70% van de reizigers de OV-chipkaart als een vooruitgang moet zien."
Ook consumentenorganisaties zullen terzijnertijd om hun advies worden gevraagd.

E-ticket
Het E-ticket zal in de nabije toekomst blijven blijven bestaan, ook als het papierenkaartje is afgeschaft. "Voor acties, bijvoorbeeld treinkaartjes gecombineerd met een eftelingbezoek zullen ook e-tickets blijven bestaan. Alleen in de vere toekomst zou dat mogelijk ook over kunnen gaan naar de OV-chipkaart".

Eerste klas
Samenreiskorting via de OV-chipkaart is nu nog niet mogelijk. "Maar we verwachten in 2010 verdere stappen daarvoor te kunnen zetten. Nu kunnen meereizende mensen gewoon een kaartje kopen."
Dat zelfde geldt voor de eerste klas. "Nu kunnen reizigers nog het beste kiezen voor de klasse waarin ze het vaakst reizen. Als ze een andere klasse reizen, kunnen ze een papierenkaartje kopen." In het voorjaar van 2010 moet het ook mogelijk zijn om per reis de klasse te veranderen. "Wie nu zowel veel eerste als tweede klas reist, zou als noodoplossing met twee chipkaarten kunnen reizen. Een enkele reis met de OV-chipkaart is immers 10% goedkoper dan een papierenkaartje."

Controle kans
Op de vraag of NS de OV-chipkaart gaat gebruiken om te bekijken hoevaak reizigers gecontroleerd worden, bleef de NS directeur op de vlakte. "We willen de OV-chipkaart als eerste gaan gebruiken de vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen."

Paaltjes
Om het in- en uitchekken vlot te laten verlopen staan er nu 800 in- en uitcheckpaaltjes. Dat moet in de loop van 2010 toenemen naar 2.000 palen. Op 115 stations zullen er poortjes komen. 90% van de reizigers zal tijdens hun reis langs zo'n poortje komen. In elk geval zullen de poortjes in 2010 nog niet gesloten worden.
Knooppunt Utrecht Centraal zal ook voorzien worden van poortjes. Dat zal echter pas gebeuren nadat Utrecht Centraal verbouwd is.
 

Bouke Bugel in de trein (NS Commercieel directeur)
Foto's: Treinreiziger.nl

Bron: Treinreiziger