Onderscheid in stilte in nieuwe dubbeldekker
Zoals we al eerder hadden gemeld gaat NedTrain binnenkort beginnen met de serie-ombouw van de DD-AR dubbeldekstreinen. Inmiddels heeft de NS dit ook al in de pers aangekondigd.
Hierin had een woordvoerder van de NS te melden in het AD dat in de dubbeldekkers bovenin een stilte plaats zal worden gecreerd, voor de mensen die in alle rust willen zitten zonder gestoord te worden, en dat de gezelligheid in het onderste gedeelte hoort. Hiermee wil de NS nog meer nadruk gaan leggen op deze soorten coupe's die niet nog vaak verborgen zitten tussen de normale gezelligheids coupe's.
Ook zal het interieur van de dubbeldekstreinen op de schop gaan. Zo zullen er beneden in de praat- en gezelligheidscoupe's beneden loungebanken komen die in de lengte tegen de wand worden geplaatst, en zo worden er ook stoelen tegenover elkaar gezet in vis-a-vis opstelling waarbij reizigers met elkaar kunnen communiceren.
Bovendeks zullen de stoelen achter elkaar in coach-opstelling staan, om de stilte te bevorderen.
De NS is samen met ontwerpbureau PuurRuimte en NedTrain nog bezig met het ontwikkellen van het nieuwe concept. En verwacht wordt dat na de modernisering van het ICM-intercity materieel dat de modernisering van DD-AR gaat gebeuren.
Tot op heden heeft NedTrain enkele bakken al in Haarlem staan die gaan dienen als prototype. Tot op heden zijn deze nog zo goed als leeg, en voorzien van een nieuwe gele verf op de buitenkant, welke nog niet voorzien is van eventuele blauwe banden.
Klik hier en hier voor voorlopige foto's van het ontwerp welke ontworpen zijn door design-bureau PuurRuimte. Bij de modernisering van de DD-AR dubbeldekkers, zal de naam ook veranderd worden. Dit wordt waarschijnlijk DDZ (DubbelDekker Zones) of DD-ARm (Modernisering) gaat heten.
Bron: Nieuws.nl