Plan voor spitsheffing opnieuw door NS uit de kast gehaald
De NS overweegt opnieuw terug te komen op een proef met speciale spitstarieven waarmee tijdens de spits de prijs toeneemt om de drukte in de trein te kunnen verminderen. De NS doet een onderzoek om te kijken of de proef kan worden uitgevoerd.
De spits komt volgens de vervoerder tussen 07.30 en 08.30 uur op het hoogtepunt. De NS denkt erover om in deze zogeheten 'hyperspits' op één traject een proef te doen met een speciale toeslag. Onduidelijk is nog op welk traject dit zal zijn, maar wel is het duidelijk dat dit een traject is waar treinen niet verlengd kunnen worden.
Terugkomen op de plannen
De directie komt hiermee terug op eerder gemaakte plannen die in 2010 al aan de kant geschoven zijn omdat er toen veel kritiek op kwam. In 2017 werd duidelijk dat de NS weer wou terugkomen op de afgeschoten plannen.
Tjalling Smit (Directeur NS Commercie & Ontwikkeling) noemt het het onvermijdelijk om hier toch over na te denken. "Ook al winnen we hier niet de populariteitsprijs mee, het wordt steeds drukker op het spoor en we moeten alle mogelijkheden verkennen. Ook de prijs aanpassen hoort hierbij", bevestigt hij berichtgeving eerder vandaag tegenover Treinreiziger.nl. Hij noemt het een goed idee om in dat geval een systeem te hanteren waarbij de tarieven van moment tot moment verschillen: "Denk aan een trapgevel constructie, waarbij de prijs van moment tot moment verschilt", legt hij uit.
Extreme drukte tegengaan
Volgens NS wordt de drukte op enkele perrons en in sommige treinen tussen 2019 en 2022 zo groot "dat de gezondheid en veiligheid van reizigers in gevaar komen". Daarom benadrukken ze dat de toeslag geen commercieële doel heeft
Het is nog niet duidelijk of de proef met 'spits-toeslag' doorgang zal vinden. Hiervoor moet eerst het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toestemming geven. Ook wil de NS nog in gesprek gaan met reizigersorganisaties.
Rover: "Niet blij met plan"
Reizigersvereniging Rover heeft aangegeven niet blij te zijn met het plan. Zij zijn van mening dat een treinkaartje al duur genoeg is en dat ze beter de tarieven tijdens de daluren kunnen verlagen om meer mensen in de trein te krijgen.
Ook gelooft de Rover niet dat er trajecten zijn waar het niet effectief is om langere en meer treinen in de spits in te plannen. Er zou volgens Rover juist nog meer ingezet moeten worden op trajecten waar momenteel een 'tien-minuten-trein' rijdt. Ook is het een mogelijkheid dat de NS in gesprek gaat met scholen en universiteiten om de lesroosters aan te passen. Hier zijn al succesvolle proeven mee gedaan.
Maatschappij voor Beter OV: "Onspreekbaar te noemen"
Belangenpartij Voor Beter OV wijst erop dat minister Van Nieuwenhuizen recent een spitsheffing voor automobilisten onbespreekbaar noemde “omdat veel hardwerkende mensen nu eenmaal tijdens de spits naar hun werk moeten rijden”. Rikus Spithorst wijst erop dat dit evenzeer voor treinreizigers geldt.
Foto: Nederlandse Spoorwegen