Veel liefhebbers langs het spoor bij rondrit Mat'64
Veel liefhebbers adoreren nog steeds de oudgediende Mat' 64 die bij de NS gereden heeft. De Mat'64 treinstel 876 van het Spoorwegmuseum heeft afgelopen zaterdag een rondrit door de Randstad gemaakt als conditierit, waarvan deze ook tijdens zijn route werd omgedraaid zodat de neus de andere kant op staat. Tijdens de rit genoot de trein van veel publiek op stations en langs het spoor.
De trein die ook Apekop genoemd wordt, is sinds maart 2016 niet meer actief op het spoor. In september 2016 nam de NS echt afscheid van de iconische treinstellen door de 876 naar het Spoorwegmuseum te brengen en deze trein aan hen over te dragen. De trein werd afgelopen periode door het Spoorwegmuseum gebruikt om de expositie '50 Jaar NS-Huisstijl' te vertonen.
Nu deze expositie is afgelopen zal de trein ingezet worden als achtergrond voor een nieuwe expositie, genaamd 'Tienertour'. Hiervoor moest het stel worden omgekeerd, zodat de neus de andere kant op staat. In spoortermen wordt dit ook 'driehoeken genoemd'. Dit is nodig zodat de bagagedeur van de trein in het museum aan de juiste kant staat. Omdat de trein niet veel ritten meer maakt heeft de trein meteen een uitgebreide conditierit gemaakt zodat de trein nog soepel blijft rijden.
Treinrit
De besloten treinrit met treinstel 876 begon omstreeks 10:25 uur vanaf het museum aan de Utrecht Maliebaan. Hier vandaan reed de trein richting Amsterdam, via Soest en Baarn. Op het station van Amsterdam Muiderpoort maakte de trein even een stop om andere treinen voor te laten gaan. Na een korte stop in Amsterdam ging de trein verder in de richting van Uitgeest waar werd gekeerd om naar Haarlem te gaan. Na een aantal stops ging de trein weer in de richting van Zandvoort waar deze om 14:20 aankwam. Ook hier stonden diverse treinliefhebbers klaar om de trein in beeld te brengen.
Daarna ging de nostalgische trein weer in de richting van Haarlem, waar deze op spoor 5 werd geplaatst naast een spiksplinternieuwe SNG Sprinter. Dit bleek voor treinfanaten de ideale mogelijkheid om de trein naast de nieuwe generatie Sprinter op de plaat te kunnen vereeuwigen. Hier was duidelijk het verschil tussen 50 jaar treinen te zien. Ook werden door vrijwilligers van het Spoorwegmuseum eventjes de deuren van de trein geopend zodat liefhebbers ook een blik binnen in de trein konden nemen.
Na de eerste kennismaking met de SNG-trein maakte de 'Apekop' koers in de richting van Den Helder. Via Alkmaar, Amsterdam, Muiderpoort en en Hilversum keerde de trein in omgekeerde positie weer terug in het museum, waar deze tien voor zeven 's avonds weer aankwam.
Het artikel gaat verder onder de foto
Expositie 'Tienertoer'
De nieuwe expositie Tienertoer blikt terug op het oude populaire treinkaartje. "Voor het eerst weg zonder je ouders. Gaan en staan waar je wil." Dat is het gevoel van de Tienertoer die sinds 1969 door NS werd aangeboden. Honderdduizenden jongeren maakten vroeger gebruik van de mogelijkheid om voor een bescheiden bedrag ‘op tienertoer’ te gaan. Omdat het in 2019 precies 50 jaar geleden is dat de Tienertoerkaart het levenslicht zag, organiseert het Spoorwegmuseum een tentoonstelling over de Tienertoer.
De tentoonstelling start op 14 april en is tot en met 1 september te zien in en rond de Mat ’64 in de museumhal.
Bestaande Mat'64 treinen
In ons land zijn nog zo'n drie treinstellen van Mat'64 nog actief. Dit is de 876 van het Spoorwegmuseum. De 466 is door een particulier overgenomen en wil het treinstel beschikbaar stellen voor de commerciële verhuur. Het treinstel zal worden ingezet als evenemententrein, waarbij de opbrengsten gaan naar het KWF. Momenteel wordt de trein opgeknapt en zal deze naar verwachting een rode kleur krijgen.
Daarnaast is er ook nog de 904 die tevens in te huren is als chartertrein en is eigendom van de Stichting Materieel '64. Deze laatste is sinds kort weer rijvaardig verklaard en zal over twee weken een rondrit door Nederland maken. Liefhebbers kunnen zich hier voor opgeven. Zie ook dit artikel in onze evenementenagenda.
De 876 van het Spoorwegmuseum aan het wachten op een zijspoor van Amsterdam Muiderpoort
Foto: Treinenweb