NS: Probleem van uitvallende IC Direct treinen gevonden
De NS verwacht dat de software in de Traxx-locomotieven op de hogesnelheidslijn binnen twee weken is aangepast. "Dan is het grootste deel van de problemen met stilvallende treinen opgelost”, zegt NS-topman Roger van Boxtel zaterdag in De Telegraaf.
Treinenbouwer Bombardier heeft de hardnekkige ’bug’ gevonden die regelmatig voor lange vertragingen zorgde in de door de TRAXX-getrokken rijtuigstammen. Deze bug heeft de afgelopen maanden voor voor uitval en overlast gezorgd. Om gedupeerden met een abonnement te compenseren heeft de vervoerder in januari laten weten dat de getroffen personen 100 euro resitutie kregen.
Volgens de laatste cijfers van ProRail is de punctualiteit van de HSL-intercity's tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda dit jaar afgenomen van 86 naar 79%, wat ver onder de norm ligt. De uitval van de IC Direct is de eerste maanden van 2019 gestegen van 6 naar 10%, in vergelijking met begin 2018.
"Ik ben persoonlijk betrokken bij de prestaties op de HSL. Samen met ProRail doen we er alles aan om die op te schroeven, voor zover we dat kunnen met de huidige treinen en infra”, aldus Van Boxtel tegenover De Telegraaf.
Aan het eind van 2020 zal de nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van treinfabrikant Alstom instromen. Deze trein is geschikt voor 200 kilometer per uur en bedoeld voor gebruik op de HSL, en zal de TRAXX-locomotief die eigenlijk niet bedoeld is voor het rijden op het HSL-spoor, gaan vervangen.
Foto: Rob Dammers