"Uitgesteld onderhoud bedreigt tienminutentrein"

De tienminutentrein op nieuwe trajecten komt in gevaar als er niet extra wordt geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing van het spoor. Die boodschap staat in een rapport die de spoorbeheerder vier maanden geleden naar het ministerie heeft gestuurd. Dat meldt het Financiële Dagblad woensdag.

Het rapport is nog niet openbaar gemaakt, maar al wel in handen van de krant. De staat van het spoor is ‘over het algemeen goed’ te noemen, schrijft ProRail in het rapport. Die kwaliteit staat echter onder druk. De infrastructuur op het spoor slijt sneller dan voorheen doordat er meer en zwaardere treinen rijden op het spoorwegnet. Dat vraagt meer van de spoorinfrastructuur en bijvoorbeeld de elektriciteitsvoorziening.

Capaciteitsgrenzen

"Technisch gezien veroudert de infra en is ze niet meer berekend op ontwikkelingen in extra vervoersvragen en andere materieelinzet", schrijft ProRail. "Als de infrastructuur nu al tegen zijn capaciteitsgrenzen aanloopt, zijn toekomstige intensiteits- en frequentieverhogingen zonder investeringen niet op te vangen."

Minder onderhoud

Een belangrijk probleem is dat er de afgelopen jaren minder onderhoud is gepleegd dan gepland. Dat is een probleem waar ProRail al langer mee kampt. Doordat de spoorbeheerder minder onderhoud weet uit te voeren dan gepland, ontstaan er storingen. Wordt vervanging de komende jaren langdurig uitgesteld dan zal dit ‘mogelijk veiligheidsissues gaan opleveren, wat betekent dat ProRail moet ingrijpen in de treindienst’, citeert het FD het rapport.

In het rapport worden ook concrete voorbeelden genoemd. Zo dreigt het talud waar het spoor op ligt op verschillende plekken te verzakken, onder andere tussen Woerden en Leiden.

Foto: Silver Spoon
Foto: Silver Spoon

Bron: Treinreiziger.nl