Zwitserland tekent toelating van 'Gotthard-trein' Giruno
Het Federaal Bureau van Zwitserland heeft de Stadler SMILE, ook beter bekend als de SBB Giruno, een toelating gegeven voor een snelheid tot 200 kilometer per uur. De Zwitserse Spoorwegen (SBB) heeft vandaag aangekondigd om vanaf de zomer van 2019 met deze nieuwe trein te willen rijden door de Gotthard-tunnel.
De toelating is op 4 april getekend. Dit maakt de weg vrij voor de nieuwe Gotthard-trein om binnenkort met passagiers te mogen reizen over het Zwitserse spoor. De SMILE heeft tot nu toe alle mijlpalen behaald. Vorig jaar werd hierbij een maximale topsnelheid van 275 kilometer per uur in de tunnel gehaald. De testritten worden al sinds april 2017 gereden. Sindsdien hebben er al honderden testritten plaatsgevonden in Zwitserland, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Comfort in Giruno
De Giruno die ongeveer 200 meter lang is biedt reizigers 426 zitplaatsen. De trein is voorien van een lage vloer zodat deze aansluit bij de afwijkende hoogtes in Zwitserland, Oostenrijk en Italië (elk 55 cm) en Duitsland (76 cm). Hiermee kunnen mindervalide mensen eenvoudig toegang krijgen tot de trein. Voor hen zijn er twee keer zoveel rolstoelplaatsen en geschikte toiletten dan er wettelijk gespecificeerd zijn.
Ook is de trein voorzien van een goede mobiele telefoondekking en zijn stopcontacten beschikbaar bij alle zitplaatsen, in de trein zijn ook grote afvalbakken beschikbaar, ook is de trein voorzien van een gender-neutraal toilet en wordt er gebruik gemaakt van energiezuinige LED-lampen die voor verlichting in de coupés zorgen.
29 Nieuwe treinen voor een Alpen-verbinding
Vanaf eind 2016 is de Gotthard-tunnel in dienst, dit is de langste spoorwegtunnel ter wereld. Tegen het einde van 2020 zal de Ceneri-tunnel ook voltooid zijn. Met het oog op de verwachte toename van het aantal reizigers heeft de SBB nog eens 29 extra treinen bij Stadler besteld met opties voor maximaal 92 extra treinen.
Dit zijn elfdelige elektrische treinen met meerspanningssystemen, zodat deze ook in Duitsland, Oostenrijk en Italië kunnen rijden. Stadler ontwikkelde en bouwde de nieuwe trein in oktober 2014 in slechts 23 maanden na de ondertekening van het contract.
Drie maanden later werd de eerste trein gepresenteerd op InnoTrans 2016 in Berlijn. Stadler heeft de hogesnelheidstrein, die voorheen de EC250 heette, de naam "SMILE" gegeven. De SBB noemt deze trein de "Giruno", wat weer Reto-Romaans is voor Buizerd.
Foto: Stadler
Het interieur van de Giruno (Foto: Stadler/SBB)