Schop in de grond gegaan voor verbetering spooraansluiting Herfte
Donderdag is de schop in de grond gegaan bij Herfte, op een kleine afstand van Zwolle. Hier bouwt ProRail aan een nieuwe dive-under en spooruitbreiding van station Zwolle naar Herfte. Met deze nieuwe onderdoorgang moet uiteindelijk de bereikbaarheid van Zwolle, het noorden van het land en de Randstad flink verbeterd worden.
Hoe meer treinverkeer tegelijk het spoorknooppunt in Zwolle kan binnenkomen en tegelijk kan vertrekken, hoe beter de aansluitingen worden. Daarom bouwt ProRail aan een verdubbeling van twee naar vier sporen richting Meppel en verandert de splitsing bij Herfte in een dive-under zodat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet meer hinderen.
Grote operatie
Het is een gigantische operatie levert heel veel voordeel op voor reizigers. Treinen uit de richting Groningen en Leeuwarden, welke in Meppel samen komen, kunnen in de toekomst tegelijk met treinverkeer van en naar Emmen binnenkomen en vertrekken. Hierdoor moet een vervelende flessenhals uiteindelijk verleden tijd zijn.
Om dit uit te kunnen voeren zal de spoorinfrastructuur tussen Zwolle en Meppel flink op de schop gaan. Bruggen en overwegen worden uiteindelijk aangepast, de viaducten aan de van de Marsweg en Ceintuurbaan (N35) worden verbreed, de spoorbruggen over het Almelose Kanaal en de Zalnese Wetering krijgen geluidsarmer beton wat nu nog staal is, en worden diverse overwegen aangepast of verwijderd.
Motie Koopmans
Om al deze verbeteringen aan de spoorlijn te bekostigen diende de heer Koopmans, toenmalig lid van de Tweede Kamer, een motie in, die in 2007 ook is aangenomen. Om hem te betrekken bij een van de resultaten van zijn "Motie Koopmans" is hij bij de start van Herfte uitgenodigd en verrichtte hij donderdag samen met andere bestuurders de handeling waarmee symbolisch de bouw van de dive-under startte.
Station Zwolle (Foto: Treinenweb)