NS start proef met instapinformatie op Utrecht Centraal voor betere verspreiding

Vanaf dinsdag 23 april is op station Utrecht Centraal een proef met instapinformatie gestart. Met deze proef hoopt de NS dat de trein stipt op tijd kan vertrekken, en dat reizigers de kans op het vinden van een zitplaats kunnen vergroten. Daarnaast wordt er tijdens de spits afgeteld tot vertrek van de trein.

De proef vindt op Utrecht Centraal plaats op de reisinformatieschermen van spoor 18 in de stationshal en op de perrons. De keuze voor dit perron is niet toevallig. Vanaf dit perron vertrekken de treinen in de richtingen van Eindhoven, Venlo, Maastricht en Heerlen waarbij er elke 10 minuten een trein vertrekt.

Onderaan de bestemmingsaanduiding op het scherm wordt een afbeelding getoond van de trein en de perronletters waar deze trein aan het perron staat. Ook is er per letter te zien hoe groot de kans is op een zitplaats.

Het artikel gaat verder na de foto's.

Foto: Treinenweb
Kort na deze foto sloten de deuren en kon de trein op tijd vertrekken (Foto: Treinenweb)

Foto: Treinenweb
De afteller en de lengte- en drukte aanduiding van de trein op het scherm. In deze trein is het overigens niet drukker dan normaal, en is er overal kans op een zitplaats. (Foto: Treinenweb)

Verspreiding

Hetr systeem moet vooral bijdragen aan een betere verspreiding van reiziger over de trein. NS woordvoerder Erik Kroeze legt het uit:

"Vooral in de avondspits zijn de treinen hier scheef verdeeld: reizigers stappen veelal op dezelfde plek in- vaak bij de roltrappen - waardoor het rijtuig daar erg vol is, terwijl het rijtuig verderop nog volop plek heeft. Elke conducteur herkent deze situatie. Een goed voorbeeld is de Intercity van 17.24 van Utrecht Centraal naar Den Bosch, een van de meest “scheve treinen” van de dag. Deze trein bestaat uit 10 rijtuigen. Op een maandag zitten er ongeveer 700 reizigers in deze trein, maar er is plek voor meer dan 1000 reizigers. Het 8e rijtuig is met 158% overbezet, terwijl in het 2e en 3e rijtuig maar liefst tweederde van de stoelen nog beschikbaar is. De instapinformatie op de perronborden moet deze scheve verdeling tegen gaan en zo zorgen voor meer reiscomfort.


Afbeeldingen: NS

Aftelklok

Daarnaast wordt er tijdens de ochtend- en avondspits ook gebruik gemaakt van een aftelklok. Deze telt dan tien seconden af voor het fluitsignaal van de conducteur af tot het moment dat reizigers nog kunnen instappen. Na dat moment verschijnt er op het scherm de mededeling: "Niet meer instappen / No more boarding". De aftelklok wordt uiteindelijk ingestart worden door de conducteur van de trein, maar wordt momenteel nog door NS-personeel op het perron beheert. Zij houden tevens de resultaten van de proef bij.

Uitrol

Als de proef slaag zou dit volgens de NS twee voordelen moeten opleveren: De trein kan met de nieuwe vertrekprocedure op tijd vertrekken, en de zitplaatskans voor de reizigers wordt ook groter doordat reizigers meteen weten waar het in de trein drukker is dan normaal.

De proef zal naar verwachting 8 weken duren. Mogelijk breidt de NS de proef op een later moment uit naar andere stations. De drukte in de trein wordt gemeten met behulp van sensoren in het spoor. De indicatie die op de schermen wordt weergegeven is ook bij de meeste treinen te vinden in de NS-App.