Stadler levert nieuwe energiezuinige hybride locomotieven voor Europa

Treinfabrikant Stadler heeft met de European Loc Pool (ELP) een contract getekend voor nog tien zes-assige hybride locomotieven. De ELP wil zijn vloot uitbreiden en zijn positie versterken in het leasen van hybride locomotieven.

Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, en Willem Goosen, CEO van European Loc Pool, hebben het  contract getekend voor de bouw en levering van tien nieuwe hybride locomotieven. Het contract maakt deel uit van een raamcontract voor in totaal 100 locomotieven. De raamovereenkomst voorziet in de mogelijkheid dat de ELP extra locomotieven kan bestellen, maar deze bevat geen minimale bestelhoeveelheid.

Kenmerken van de locomotieven

De Stadler-locomotieven voor ELP maken indruk met hun hoge tractie dankzij zes assen - de Co'Co-wielopstelling - en een vermogensbereik van 2,8 MW in dieselelektrische statusen tot 6,15 MW in bedrijf met gebruik van de bovenleiding.

Een enkele Co'Co-hybride-locomotief vervangt de composities met twee voorgespannen Bo'Bo-locomotieven met hetzelfde trekgewicht op veel routes op EU-goederencorridors. De nieuwe innovatieve draaistroomtechnologie die in de trein wordt toegepast moet gaan leiden tot minder slijtage van de infrastructuur en lagere onderhoudskosten.

Hybride-locomotieven

De hybride locomotieven kunnen worden gebruikt op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde lijnen. In dit geval is een wijziging van de aandrijving van de elektrische voeding van de bovenleiding naar diesel tijdens het rijden mogelijk. De hybride locomotieven zijn uitgerust in Duitse configuratie (15 kV + 25 kV AC en 1 x 2,8 MW dieselmotor). Ook zijn ze uitgerust met ETCS en radiografische afstandsbediening voor het nodige rangeerwerk. Wel is deze treinniet toegelaten tot het Nederlandse spoor, en het is momenteel onduidelijk of dit in de toekomst zal gaan gebeuren.

Iñigo Parra zegt: "We zijn er trots op dat ELP ons heeft geselecteerd als de fabrikant van de nieuwe hybride locomotieven. Stadler ziet deze opdracht als een verdere verbintenis tot milieuvriendelijke en energie-efficiënte goederendiensten op de Europese goederencorridors. "

Foto: Stadler
Foto: Stadler