NS lanceert speciale proef-app met reisbegeleiding
De NS heeft een nieuwe proef-app gelanceerd die onder meer een reishulp bevat. Met deze app wil de NS samen met reizigers nieuwe functies uit testen die de reis beter en leuker maken. Ook is de app voorzien van diverse andere kleine app's om de reisbeleving te vergroten.
Waar de reisplanner voorziet in een reisadvies, legt de Reishulp de focus op de juiste (reis-)informatie op het juiste moment. Reizigers krijgen bijvoorbeeld te zien hoeveel minuten ze nog hebben om hun trein te halen en op grote stations navigeert de app ze naar het juiste perron.
Onderweg in de trein ontvangen reizigers nuttige informatie of entertainment. De NS meldt dat de app met regelmaat geupdate zal worden met nieuwe mogelijkheden of mogelijkheden die worden verwijderd indien er te weinig gebruik van wordt gemaakt door reizigers.
"Speciale app om te testen"
Tjalling Smit, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor innovatie: “Met meer dan twee miljoen actieve gebruikers is de bekende NS-app inmiddels een instituut. Reizigers verwachten een app om te gebruiken, niet om mee te experimenteren. Om toch snel te blijven innoveren en testen, introduceren we NS Lab. Een digitale proeftuin, waarin we reizigers op een nieuwe manier begeleiden tijdens hun reis. En waarin onze ontwikkelaars naar hartenlust kunnen experimenteren, zodat we sneller tot resultaten komen waar onze reizigers wat aan hebben.”
Artikel gaat na de foto verder
Een vrouw met een smartphone op het station (Foto: PxHere)
Juiste reisinformatie op het juiste moment
De Reisbegeleiding in de NS Lab app is een verlengstuk van de reisplanner te noemen. "Je plant je reis in de NS-app en deelt deze met de NS Lab-app. Vervolgens neemt de app je bij de hand", legt Theo Su van het ontwikkelteam van NS uit. "Vanaf het moment van inchecken begeleidt de app je stap voor stap door je reis met de relevante informatie voor dit moment en deze locatie".
Dat mogelijkheden worden de komende periode verder uitgebreid: "Wij verwachten dat de app je op termijn bijvoorbeeld precies kan vertellen waar er nog plek is in de trein. Maar je zou ‘m in de toekomst bijvoorbeeld ook aan je agenda kunnen koppelen, zodat de app je bij drukte kan adviseren een trein later te pakken, als je daarvoor voldoende tijd hebt. Misschien kunnen we je dan zelfs wel een kop koffie aanbieden", noemt hij als mogelijke voorbeelden.
On-board entertainment
Naast de juiste reisinformatie zonder te hoeven zoeken, wordt in het NS Lab ook geëxperimenteerd met on-board entertainment. Zo werkten in het kader van de Dutch Design Week jonge designers aan de podcast-reeks “Luisterruit”: een serie interviews, verhalen en cursussen waardoor je jouw treinreis met nieuwe ogen en oren ervaart. Maar ook een cursus mindfulness behoort nu al tot de mogelijkheden van de NS Lab-app. Voor de reizigers die vroeger op oude Nokia-telefoons Snake speelden, worden ook verrast met het feit dat dit spel in de app ingebouwd is.
Blik in de toekomst
De NS Lab gaat live als een uitgeklede versie. Nieuwe functies worden vanaf het vroegste stadium door gebruikers getest om op basis van hun ervaringen verder te ontwikkelen. Functies die goed werken en naar tevredenheid worden gebruikt, worden toegevoegd aan de bekende NS-app.
“Het zou mooi zijn als we straks een diverse testgroep van een paar duizend treinreizigers hebben, die aan de slag willen met NS Lab. Iedereen die wel eens met de trein reist, is van harte welkom om NS Lab uit te proberen”, aldus Su. “Als je het tenminste leuk vindt om alvast een blik in de toekomst te krijgen. En je het niet erg vindt als er af en toe iets niet werkt”, lacht hij.
De NS Lab app is al eerder door een select publiek uitgetest en beoordeeld. Met de lancering van de app op Google Play en de Apple Store, wil de NS het testpubliek vergroten.