Keolis wacht op testresultaten na proef met tijdelijke opening Zwolle Stadshagen
Station Zwolle Stadshagen sluit zaterdagavond weer haar deuren. Bij wijze van proef hebben de afgelopen twee weken de treinen op Zwolle Stadshagen gestopt. Keolis onderzoekt daarmee de haalbaarheid van de dienstregeling die het bedrijf per december wil doorvoeren, als Zwolle Stadshagen volgens planning definitief haar deuren opent.
De proef ging van start op zondag 2 juni. Alhoewel de testperiode bijna is afgerond kan de vervoerder Keolis nog niet zeggen hoe de test verlopen is. “Zolang je nog onderzoek doet kun je niet vooruitlopen op de resultaten” laat een woordvoerder van Keolis weten.
Meerdere dingen testen
Ook op de vraag of er tot nu toe problemen zijn geconstateerd tijdens de aangepaste dienstregeling wil het bedrijf niet zeggen. De woordvoerder legt uit waarom. “We testen meerdere dingen, niet alleen of de dienstregeling goed wordt doorgevoerd. Maar bijvoorbeeld ook hoe het werk van de machinist er uit gaat zien. Alles beschouwen we in samenhang met elkaar, dus als je gaat richten op één onderdeel dan neem je andere onderdelen niet mee.”
Treinen rijden stipt
Ondanks dat Keolis niet wil vooruitlopen op de onderzoeksresultaten, zijn de eerste tekenen positief. “We krijgen in elk geval positieve reacties van mensen” zegt ook de woordvoerder. En ook volgens de data van ProRail blijkt dat de treinen tijdens de proef heel stipt hebben gereden. In juni had slechts 2% van de treinen Kampen – Zwolle een vertraging van 3 minute of meer. Dat is vergelijkbaar met een maand eerder, toen de treinen niet stopten in Zwolle Stadshagen.
Het artikel gaat verder onder de foto
Foto: Vincent Wever
Aansluitingen
Het is belangrijk dat de treinen Zwolle – Kampen en vice versa stipt rijden. Al bij een kleine vertragingen komen aansluitingen in Zwolle onder druk te staan. De Stentor constateerde tijdens de eerste ochtendspits dat reizigers uit Kampen zonder te rennen in Zwolle de aansluitingen konden halen. Dat was anders voor reizigers die in Zwolle wilden overstappen naar Kampen. Daar was de krant getuige hoe een reiziger uit Meppel net een paar seconde tekort kwam om de trein te halen.
Infrastructurele maatregelen
Om vertraging bij de trein zoveel mogelijk te voorkomen worden er nog een aantal aanpassingen doorgevoerd. Het gaat om een perronverlenging op station Zwolle Stadshagen waardoor er gemakkelijker gestopt kan worden en een versterking van de energievoorziening, waardoor treinen met meer power uit stations kunnen wegrijden. Ook worden seinen, borden en beveiliging op het traject aangepast naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur.
Eind 2017
Zwolle Stadshagen had eigenlijk eind 2017 moeten open gaan, maar op het laatste moment bleek de bodem niet geschikt te zijn om de treinen 140 kilometer per uur te laten rijden, terwijl de dienstregeling daar wel op gebaseerd was. De afgelopen jaren is er nagedacht over een oplossing hoe Stadshagen toch ingepast kan worden. De uitkomst zijn de eerder genoemde infrastructurele maatregelen, gecombineerd met enkele aanpassingen in de dienstregeling.
Dienstregeling 2020
Op basis van de nu uitgevoerde proef zal Keolis in een later stadium de provincie Overijssel adviseren over het opnemen van station Zwolle Stadshagen in de nieuwe dienstregeling. Wanneer de resultaten van de proef worden verwacht, kon de woordvoerder niet vertellen. Wel wijst de vervoerder erop dat het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern bureau, dat niet alleen feitelijke data verzameld maar ook kwalitatief onderzoek doet. “We zijn er allemaal op gebrand om Stadshagen in december te kunnen openen. Dat is waar we naartoe werken”. De provincie Overijssel neemt uiteindelijk het definitieve besluit omtrent de opening.
Foto: Vincent Wever
Bron: Treinreiziger