Stationsgebied Amsterdam Amstel straalt weer na opknapbeurt
Het station Amsterdam Amstel heeft de eerste fase van de metamorfose afgerond. Hiermee is het stationsgebied na een intensieve verbouwingsperiode van twee jaar eindelijk getransformeerd in een natuurlijke en overzichtelijke omgeving. Ook de perrons zijn opgeknapt waarbij de vroegere stijl weer terugkeert.
Tijdens de vernieuwing is er een nieuw tram- en busstation aangelegd die in tegenstelling tot eerst nu volledig overdekt geworden is, ook is de ondergrondse fietsenstalling vergroot en beter bereikbaar geworden en is tevens de entree van het station vernieuwd met stenen trappen. Deze bevindt zich op de plek van de vroegere taxi-standplaats. Daarnaast zijn ook de kleuren van de perronkappen en de stalen ondersteuningskolommen opnieuw geschilderd in de historische kleur van vroeger.
Ook het verkeer maakt gebruik van nieuwe wegen op het Julianaplein. Met de vernieuwing is het stationsgebied weer 'natuurlijk en overzichtelijk' geworden, meldt ProRail.
Capaciteit
In de statige stationshal is een lift geïnstalleerd. Ook wordt er op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de bouw van een trap die de stationshal verbindt met de bewaakte ondergrondse fietsenstalling.
In het najaar 2019 gaat de tweede fase van start om het station op te knappen. Vanaf dat moment zal de stationshal weer zijn monumentale karakter van vroeger terugkrijgen. Ook worden er weer wijzigingen in de constructie teruggedraaid die de afgelopen jaren zijn aangebracht.
Dagelijks maken zo’n 80.000 reizigers gebruik van trein, bus en tram. Precies 80 jaar na de opening is het monumentale station weer in een modern jasje gestoken. Op die manier blijft Amsterdam ook toegankelijk voor toekomstige generaties.
'Schoonheid is weer terug'
"Het is echt fantastisch geworden. In mijn ogen heeft het Amstelstation zijn oorspronkelijke schoonheid weer terug. Gebouw en omgeving vormen samen weer een gelukkig paar: het is een icoon in Amsterdam." zegt Kees Rutten, regiodirecteur bij ProRail. "Het station heeft nu weer een herkenbaar handschrift. Onder één dak tref je nu alle vormen van vervoer bij elkaar: fiets, trein, metro, bus en auto. We hebben een modern OV-knooppunt gebouwd en ons tegelijkertijd maximaal ingezet voor het behoud van cultureel erfgoed."
Foto's: ProRail