Eind dit jaar nieuwe grote vertrektijdschermen op de grote stations
Aan het eind van dit jaar zullen er op de stations Utrecht Centraal, Den Haag en Rotterdam weer grote digitale schermen met de vertrektijden komen. Vroeger hingen er op deze stations nog de zogeheten 'blauwe klapperborden' waarbij de informatie op bordjes omklapten.
De NS en ProRail brengen het 'klapperbord' terug in een moderne variant met schermen. Deze hangen op een centrale plek in de stationshal en tonen alle vertrektijden voor het aankomende half uur.
Grote informatieschermen
Per stationshal is bekeken wat de perfecte locatie voor de grote reisinformatieschermen is. Hierbij is rekening gehouden met loopstromen, leesbaarheid vanuit alle hoeken van de hal en het stationsinterieur. De schermen worden door leveranciers KITT Engineering BV en Ngage Media BV en zijn speciaal ontworpen voor de verschillende stations.
Als alles volgens plan verloopt, hangen de drie reisinformatieschermen er aan het einde van dit jaar. Op Utrecht Centraal keert het scherm van 8 meter bij 4,5 meter terug op de oude vertrouwde plek in het midden van de stationshal. Op de stations Den Haag en Rotterdam is er een nieuwe plek gevonden sinds deze stations zijn vernieuwd. Hier worden ze geplaatst aan de kant van de poortjes aan de centrumzijde van beide stations.
De maten van de schermen zullen ook verschillend zijn: De schermen op station Den Haag en Rotterdam worden 7 meter bij 2 meter en 9,5 meter bij 1,75 meter groot.
Het scherm die op Rotterdam Centraal zal verschijnen (Afbeelding: NS)
Utrecht Centraal
In de jaren '80 werd op Utrecht Centraal een groot blauw 'klapperbord' geplaatst die de vertrektijden van maar liefst zes-en-veertig aankomende vertrektijden verdeeld over twee borden die naast elkaar stonden. Met regelmaat klapperden de lamellen om waarbij de inforamtie over de vertrektijden steeds actueel werd gehouden. Ook was dit iconische bord de standaard plek geworden om snel even te kunnen kijken welke trein vanaf welk perron vertrekt, en werd het ook als ontmoetingplek gebruikt om met iemand af te spreken. In de beginjaren werd het bord ook op Amsterdam Centraal, Den Haag en Rotterdam geplaatst, maar in de jaren na 2000 verdwenen deze borden.
Op Utrecht Centraal heft het 'blauwe bord', zoals het in de volkmond genoemd werd, het langer volgehouden. Hier viel het doek voor de informatievoorziener in 2011. Het bord werd in een weekend tijd vervangen door een nieuw digitaal bord. Dit bord bestond uit 36 digitale schermen die net als het vorige bord in twee rijen de vertrektijden van de treinen lieten zien. Het oude mechanische blauwe bord verhuisde uiteindelijk naar het Spoorwegmuseum.
In augustus 2013 werd ook het moderne bord uit de stationshal van Utrecht Centraal verwijderd. De aankomende stationsvernieuwing zorgde ervoor dat er geen plaats was voor een centraal bord, welke ook de tijdelijke loopstromen zou beïnvloeden. Het bord dook uiteindelijk in het najaar van 2014 weer in de stationshal van Schiphol Plaza op. Hier is het bord in tweeën gesplitst waarbij het de vertrektijden voor de treinen en de bussen toont.
Het oorspronkelijke blauwe bord op Utrecht Centraal | Het nieuwe digitale scherm op Utrecht Centraal |
De derde generatie na het nostalgische 'klapperbord' in een modern jasje. Op Utrecht Centraal komt deze weer op de oude vertrouwde plek te hangen: In het midden van de stationshal tussen de sporen 11/12 en 14/15. (Afbeelding: NS)