Station Delft heeft weer draaideuren
Het station van Delft heeft na een lange periode eindelijk weer draaideuren bij de toegang. Net na de opening van het nieuwe station in 2015 bleek dat de drukgolven van passerende treinen de deuren gevaarlijk snel lieten ronddraaien. Nu er maatregelen zijn genomen is dit niet meer het geval.
De afgelopen maanden hebben technici van ProRail diverse aanpassingen aan het stationsgebouw gedaan. Zo zijn er extra kleppen over de lengte van de gevel geplaatst die met de luchtstroom meebewegen. Die kleppen werken als een ventiel dat lucht in en uit het station laat als treinen hard langsrijden. Op die manier moet de lucht makkelijker het station verlaten.
Eerder liet ProRail al weten dat de oplossing geen gemakkelijke opgave is: "Want we hebben het over Formule-1-achtige wetenschappen. Hoe ‘gedraagt’ lucht zich als er met hoge snelheid een trein ‘tegenaan rijdt’? En hoe kun je die luchtstromen dan beïnvloeden?"
Luchtkleppen
De luchtkleppen zijn één van de genomen maatregelen: "Omdat lucht de weg van de minste weerstand kiest, gaan dan de luiken open. De deuren zullen dan niet meer draaien". Deze kleppen zijn vanaf vorige maand getest, en uiteindelijk is bekend geworden dat de test voor de stationshal is geslaagd. De toegang van de fietsenstalling naar het perron levert nog wel hoofdbrekens op voor de spoorbeheerder, maar ook hier wordt naar een goede oplossing gezocht.
Tot dan blijven de kleppen in een vaste positie open en blijven de doorgaande treinen met 80 kilometer per uur rijden. Voorlopig zijn dat er overigens maar ongeveer vier per dag.
De stationshal van station Delft (Foto: Treinenweb)