Deutsche Bahn neemt 17 dubbeldekstreinen over van WestBahn
De Deutsche Bahn wil de uitbreiding van haar aanbod voor langeafstandstransport versnellen en neemt zeventien dubbeldekkertreinen van het type Stadler KISS over van de Oostenrijkse Westbahn. Vanaf het voorjaar van 2020 zullen de treinen bij de Duitse vervoerder worden ingezet.
De treinstellen zullen worden ingezet in het intercityverkeer op de route Dresden - Berlijn - Oranienburg - Rostock. Met een kortetermijnaankoop van 17 dubbeldekkertreinen die ongeveer twee jaar op de Oostenrijkse Westbahn reden, is Deutsche Bahn van plan haar intercity-vloot op korte termijn te vergroten en haar aanbod voor langeafstandsdiensten verder uit te breiden.
Voor de versterking van het spoor en de geplande verdubbeling van het passagiersaantal in het langeafstandsverkeer is de uitbreiding van de vloot een essentiële voorwaarde, legt Berthold Huber (manager personenvervoer Deutsche Bahn) uit bij de ondertekening van het koopcontract met Westbahn-directeur Erich Forster. "Met de aankoop van de treinen van de Westbahn vergroten we de beschikbare ruimte voor onze klanten met bijna 7.000 zitplaatsen - en op zeer korte termijn", zegt Huber.
De huidige KISS-dubbeldekstreinen van de Westbahn. Deze zullen binnenkort voorzien worden van een typisch DB-livrei.
Foto: David Gubler (Wikipedia)
Stadler KISS
De treinen van de Zwitserse fabrikant Stadler zijn tot 200 km / u snel en bestaan uit vier tot zes rijtuigen met meer dan 300 of 500 zitplaatsen. De voertuigen zijn op elke plaats uitgerust met wifi en stopcontacten. Volgens informatie van de DB zouden passagiers genieten van comfortabele zitgedeeltes en veel bewegingsvrijheid over twee verdiepingen. De bestaande ruimtes voor reizigers met mobiliteitsbeperkingen, voor bagage en fietsen moeten worden uitgebreid volgens de gebruikelijke DB-normen. Bovendien krijgen de treinen de typische livrei van de Deutsche Bahn.
De eerste treinen van het type KISS zijn vanaf december beschikbaar voor Deutsche Bahn. De toekomstige voertuigen zullen rijden op de nieuwe IC-lijn Dresden - Berlijn - Oranienburg - Rostock. Passagiersactiviteiten moeten beginnen zodra de vereiste test- en trainingsreizen zijn voltooid. Vanaf het voorjaar van 2020 worden de treinen dagelijks om de twee uur in beide richtingen gebruikt. Totdat de treinen in gebruik zijn, begint de nieuwe lijn met Intercity's van de eerste generatie.
Westbahn
Westbahn heeft laten weten dat 'het worstelde met discriminatie op de Oostenrijkse spoorwegmarkt'. Hierbij werden ze belemmerd door beleidsbeslissingen, vertragingen en kostenstijgingen. De private vervoerder heeft acht jaar sinds de lancering van de dienst Wien - Salzburg in december 2011 grote verliezen veroorzaakt, met een constante behoefte aan nieuw kapitaal.
Om toch door te gaan als vervoerder heeft Westbahn haar vloot in de etalage gezet, omdat andere exploitanten op zoek waren naar moderne voertuigen met hoge capaciteit. Omdat ze een particuliere onderneming zijn, is het mogelijk om nieuwe treinen zonder een aanbesteding te bestellenn.
Westbahn zal vanaf 31 december 2019 alleen een uurdienst van en naar Wien West uitvoeren, en zijn diensten naar Wien Hbf laten vallen.
Afbeelding: WestBahn