Station Zwolle na langdurige werkzaamheden weer volledig in bedrijf
Na een gedeeltelijke buitendienstelling van 17 dagen is het station van Zwolle weer overgedragen aan de reizigers. De afgelopen twee en een halve week is aan de westkant van het stations de infrastructuur grondig aangepakt zodat het spoor weer toekomstbestendig is.
Tijdens de periode zijn er onder meer wissels, sporen, spoorgrind, dwarsliggers, kabels, seinen, bovenleiding aan de westkant van Zwolle vernieuwd.
Vervanging
De sporen en wissels aan de westzijde van station Zwolle waren aan vervanging toe. Het is niet de eerste keer dat Zwolle langdurig onbebeikbaar was. Vorig jaar werd er al onderhoud gepleegd aan de oostkant van station. Hiermee moeten de grootste werkzaamheden afgerond zijn. Wel wordt er in 2020 ook nog hard gewerkt aan de sporenuitbreiding tussen Zwolle en Herfte. Deze moet ervoor zorgen de treinen tussen Zwolle - Meppel en Zwolle - Emmen een eigen spoor hebben en niet meer bij een kruising op elkaar hoeven te wachten. Dit moet ervoor zorgen dat de dienstregeling een stuk stipter zal worden. Ook zal er een nieuw opstelterrein bij het station worden gerealiseerd.
"Het is geweldig dat het binnen planning gelukt is om het spoor weer klaar te krijgen. Zeven richtingen startten vanmorgen onmiddelijk op. Alleen de bovenleiding op de Kamperlijn had een halfuur extra nodig.", schrijft ProRail.
Busvervoer
De afgelopen zeventien dagen konden moesten reizigers van en naar of via Zwolle gebruik maken van treinvervangend busvervoer tussen Zwolle richting Amersfoort, Lelystad en Kampen. Ook lagen sommige andere trajecten er voor het treinverkeer uit. Om reizigers te bedanken voor hun geduld hebben ProRail en NS vanmorgen een kleine traktatie uitgedeeld.
Station Zwolle (Foto: Treinenweb)