Rover: Werken aan spoor moet klantvriendelijker
Reizigersvereniging Rover presenteert een set aanbevelingen om werkzaamheden aan het spoor klantvriendelijker te laten verlopen. De aanbevelingen komen voort uit een analyse van klachten die reizigers hebben ingediend over overlast door spoorwerkzaamheden.
Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel overlast verwachten van werkzaamheden rond Naarden-Bussum en Weesp. In april zorgden grootschalige werkzaamheden rond Leiden voor veel klachten. Rover heeft deze klachten nu omgezet in aanbevelingen en deze aan NS en ProRail gepresenteerd.
Reisinformatie moet beter
Rover adviseert om langere treinen in te zetten bij werkzaamheden, reizigers te belonen voor het vermijden van de spits en compensatie te bieden voor de overlast. Ook de reisinformatie moet flink worden verbeterd en eerder beschikbaar zijn. “Bij reisinformatie gaat het niet alleen om alternatieve routes, maar ook over uitleg over de werkzaamheden”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers hebben best begrip voor werkzaamheden, zolang zij weten waar de werkzaamheden voor dienen en waarom er minder treinen rijden”.
Werkzaamheden Leiden
Bij de grootschalige werkzaamheden in Leiden eerder dit jaar werd veel geklaagd over gebrek aan informatie en een tekort aan zitplaatsen. Rover gaat op dinsdag 13 augustus op station Leiden Centraal in gesprek met reizigers over hun ervaringen. Vanaf donderdag 15 augustus vinden opnieuw werkzaamheden bij Leiden plaats.
‘Rijk moet compenseren’
NS laat weten dat de hinder voor reizigers soms te erg is, zoals eerder bij Leiden. “We zijn het met Rover eens. Maar als het Rijk en ProRail ervoor kiezen om vaker overdag te werken door personeelsproblemen en kostenbesparingen, dan moeten zij ook zorgen voor financiële compensatie van reizigers”, stelt een NS woordvoerder in De Telegraaf.
Naarden-Bussum
Rover heeft ook klachten gekregen over de werkzaamheden die momenteel rond Naarden-Bussum worden uitgevoerd. Eerder deze maand maakte Rover al bekend dat NS rond die werkzaamheden toezeggingen heeft gedaan om reizigers beter te gaan informeren. Ook vangen NS-medewerkers inmiddels omreizenden op bij gesloten poortjes om extra kosten voor de reiziger te voorkomen.
Archieffoto: ProRail
Bron: Treinreiziger