NS vervangt in de herfst deel nieuwe Sprinters door oudere trein
Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle zullen in de herfst mogelijk in een oudere sprinter zitten dan er tot nu toe ingezet wordt. Normaal rijdt er een moderne SNG-Sprinter, maar omdat deze geen systeem hebben dat gladheid op het spoor bestrijdt, zullen ze geregeld een oude SGM-Sprinter inzetten.
De oudere sprinter-trein is wel voorzien van een systeem dat de speciale 'Sandite'-gel op het spoor smeert om deze stroever te maken. Deze situatie werd door Rover opgemerkt naar aanleiding van een reactie van het landelijk overleg consumentenbelangen openbaar vervoer (LOCOV) op de herfstplannen van NS.
Langzamer dan SNG
De trein maakt onderweg enkel een stop in Groningen Europapark, Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen en Meppel. Volgens de reizigersorganisatie komt de overstap in Zwolle in gevaar doordat de oudere trein langzamer rijdt dan de nieuwe. "Hij doet er een minuut langer over. Aangezien reizigers in Zwolle maar een paar minuten hebben om de stoptrein naar Lelystad te halen, is de kans groter dat ze die missen."
Onduidelijk
Voor LOCOV en Rover is niet duidelijk waarom de NS geen herfstvoorziening in de SNG-trein heeft aangebracht. Volgens de twee partijen is de NS juist trots op de toegankelijkheid van haar nieuwe sprinters die meer deuren hebben, en beter toegankelijker zijn voor mindervaliden door middel van een schuifplank bij de deur, een lage vloer en een rolstoelvriendelijk toilet
De organisaties hebben een verzoek bij de NS neergelegd om de sprinter een minuut eerder uit Groningen te laten vertrekken. Wel melden ze dat in dit nadeel de aansluitingen vanuit de bus en de trein uit Veendam weer juist verslechterd worden.
Foto: Treinenweb