NS: Recorddrukte in september op spoor verwacht met 36,7 miljoen reizigers
De NS verwacht in september traditiegetrouw een topdrukte in de trein met 36,7 miljoen reizigers. Forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren, waarmee september weer één van de drukste maanden van het jaar is.
Vorig jaar lag het record op 35 miljoen reizigers. Daarmee wordt er in september weer opnieuw een recordmaand verwacht. De NS neemt diverse maatregelen om de hinder van drukte te beperken. Zo kunnen reizigers de zitplaatszoeker raadplegen, die op steeds meer ritten beschikbaar is. Tussen Den Haag en Leiden, Rotterdam - Amsterdam en Den Haag - Eindhoven worden enkele drukke treinen verlengd met 200 extra zitplaatsen. Op andere belangrijke trajecten rijdt NS al met de maximale lengte. De perrons zijn dan te kort om langere treinen te kunnen rijden.
Langere perrons voor meer langere treinen
Om meer treinen te kunnen verlengen, heeft NS bij ProRail het verzoek ingediend om op 9 stations de perrons te laten verlengen. Deze korte perrons beperken de dienstregeling, een trein is immers zo lang als het kortste perron op de route. NS wil de treinen met 20% kunnen verlengen op de drukste delen van de trajecten:
- Zwolle – Harderwijk – Utrecht
- Uitgeest - Amsterdam
- Dordrecht - Den Haag HS - Schiphol - Amsterdam Zuid-Lelystad
- Hoorn - Alkmaar - Uitgeest - Haarlem - Amsterdam Centraal
- Vlissingen - Dordrecht - Rotterdam - Leiden - Haarlem - Amsterdam Centraal
Nieuwe Sprinters
De NS heeft bij ProRail capaciteit aangevraagd om in de dienstregeling van 2020 opnieuw het aantal ritten uit te breiden. Er komen meer treinen tussen Amersfoort en Utrecht en tussen Harderwijk en Amersfoort. Afgelopen december startte NS met instroom van 202 nieuwe Sprinters. 42 rijden er inmiddels op het spoor en in september komen er nog eens 5 nieuwe Sprinters bij. Deze Sprinters zorgen voor een uitbreiding van de treinvloot en hiermee voor extra zitplaatsen. Vanaf 2021 komen er nog eens 79 nieuwe Intercity’s met 25.000 zitplaatsen bij.
Het artikel gaat verder na de onderstaande afbeelding
Foto: Jan Derk Remmers (Wikipedia)
Drukste treinen
Vooral in de hyperspits, het drukste uur tussen 7.30 uur en 8.30 uur, kunnen reizigers hinder hebben van drukte. Op de volgende vijf trajecten verwacht NS de meeste spitshinder: Haarlem - Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal -Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal - Leiden Centraal, Ede-Wageningen - Utrecht Centraal, Amersfoort – Utrecht Centraal. NS informeert reizigers per e-mail en met posters over mogelijke alternatieven om de drukste treinen te kunnen mijden.
Nijmegen Studenten mijden de spits
Om de hyperspits te ontlasten, pasten de Radboud Universiteit, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen hun aanvangstijden aan. Zo start de Universiteit nu een kwartier eerder en de Hogeschool een kwartier later. Dat leidde tot resultaat: minder hinder van drukte op straat, in de bus én in de trein. In de drukste spitstrein van Den Bosch naar Nijmegen daalde het aantal reizigers met 18%, waardoor deze trein weer voldoende zitplaatsen had. De reizigers verspreiden zich naar een trein eerder of later.
Het wijzigen van de collegetijden is een initiatief van Duurzaam Bereikbaar Heyendaal, waarin twaalf organisaties zoals onderwijsinstellingen, het ziekenhuis, overheden en vervoerders samenwerken aan een betere bereikbaarheid van Campus Heyendaal in Nijmegen.
Foto: PxHere