ProRail komt met noodplan om drukte op stations tegen te gaan

Veel stations zijn nog niet ingericht om de verwachte stijgende reizigersstroom aan te kunnen. De drukte op de perrons begint volgens ProRail nu tot onoverzichtelijkheid te leiden met zelfs soms  gevaarlijke situaties als gevolg. De spoorbeheerder gaat nu een noodplan opstellen om de drukte op de stations en perrons tegen te gaan.

De verwachting is dat het aantal reizigers- en goederentreinen in 2040 met 40 procent zal zijn toegenomen. Om deze groei aan te kunnen zullen er extra sporen worden aangelegd en worden er maatregelen op de langere termijn genomen zoals de gefaseerde invoering van het ERTMS-beveiligingssysteem en wordt er gekeken naar de invoering van een hogere spanning op het spoornet wat 1,5 kilovolt naar 3 kilovolt moet brengen. Echter kosten deze maatregelen veel tijd en voorbereiding.

Maatregelen

De maatregelen die ProRail op korte termijn op stations wil gaan uitvoeren is het in kaart brengen van de reizigerscapaciteit en de veiligheid op de stations. Aan de hand van deze analyse kan er een noodplan worden opgesteld om drukte op de perrons tegen te gaan.

Op de lange termijn moeten stations en perrons worden heringericht. Perrons moeten langer en breder worden, tunnels opnieuw worden heringericht, en moeten er meer trappen komen. Ook moeten de in- en uitcheckpalen en poortjes bij de ingang een ruime plek krijgen zodat er geen opstoppingen kunnen ontstaan. Daarnaast moet er ook per station een onderzoek worden uitgevoerd naar de loopstromen die plaatsvinden zodra mensen het station willen verlaten. Momenteel wordt er bij nieuwbouw en stationsvernieuwingen al rekening gehouden met de capaciteit.

Utrecht en Amsterdam Zuid

Op dit moment vinden er al regelmatig problemen plaats tijdens de spits op het perron van spoor 5 en 7 van Utrecht Centraal, spoor 1 en 2 op Schiphol en spoor 1, 2, 3 en 4 op Amsterdam Zuid.

Op deze stations wordt al regelmatig een 'crowdcontroller' ingezet om de doorstroming van reizigers te bevorderen. Op station Schiphol Airport wordt er ook gebruik gemaakt van een 'intelligent display' boven het perron die aangeeft waar het in de trein druk is, is stationsmeubilair verwijderd of verhuisd, en worden de bagagewagentjes van het vliegveld op de perrons geweigerd.

In Utrecht Centraal wordt tegenwoordig de omroep op de drukke perrons gebruikt om de reizigersmassa over het perron te spreiden en zijn er schrikstrepen aangebracht bij de roltrappen, zodat daar geen mensen de looproutes blokkeren.

Foto: Treinenweb
De drukte op station Schiphol Airport (Foto: Treinenweb)