FeroTrans: "DM'90 stellen zijn te breed voor transport naar Roemenië"

De 48 DM'90 dieseltreinen die op het sporenemplacement van Nijmegen staan zijn te breed om naar Roemenië getransporteerd te worden. Dat heeft Dumitru Anchidin, de eigenaar van het Roemeense spoorwegbedrijf FeroTrans, laten weten. Volgens hem is het nu nog wachten op een speciale vergunning.

FeroTrans heeft in 2017 de treinstellen van de NS overgekocht, maar tot op heden nog niet opgehaald. Omdat deze een afwijkende breedtte hebben van 3,20 meter is er een vergunning nodig om de stellen door Duitsland en Oostenrijk naar Roemenië te mogen vervoeren. "Dat wisten we niet toen we de treinen kochten. Voor de vergunning heb ik documenten nodig van de NS, maar die kan ze niet vinden.", zegt Anchidin.

Een andere route naar Roemenië zou ook geen optie zijn, omdat Italië ook een speciale vergunning vraagt. De NS kan bevestigen dat FeroTrans de treinstellen al betaald heeft. Wel is bekend dat er in augustus een poging werd gewaagd om acht treinstellen op te halen, echter keerden de locomotieven die de treinstellen moesten slepen uiteindelijk weer terug, waarna de diesel-treinstellen in Nijmegen achterbleven.

Rechtszaak

Vorige week liet de de NS nog weten dat ze naar de naar de rechter wouden stappen om de verkoop van de 48 dieseltreinstellen aan het Roemeens vervoersbedrijf FerroTrans ongedaan te maken. "Daar zijn we niet blij mee", zegt Anchidin. Volgens hem is er sprake van overmacht. "Ik doe mijn best een oplossing te zoeken, maar tot nog toe is dat onmogelijk."

De stellen moeten plaatsmaken omdat ProRail werkzaamheden wil uitvoeren op het terrein. Ook kan de NS de treinen niet zelf weg (laten) halen omdat ze officieel geen eigenaar meer zijn. In een reactie tegenover de Gelderlander zegt een woordvoerster van de NS een andere lezing te hebben van de kwestie. In afwachting van de rechtszaak wordt deze niet bekend gemaakt. Aanstaande vrijdag 20 september vindt de rechtszaak plaats.

Foto: Treinenweb
Een aantal uitgerangeerde DM''90 dieseltreinen op het emplacement in Nijmegen.
Foto: Treinenweb