"Drielandentrein op z’n vroegst eind 2022 naar België"

De directe trein Luik - Maastricht - Aken gaat op zijn vroegst per eind 2022 rijden. Dat meldt vervoerder Arriva tegenover Dagblad De Limburger. Tot die tijd verzorgt Arriva al wel een uurlijkse trein tussen Maastricht en Aken.

Mustafa Amhaouch van het CDA heeft aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven gevraagd wanneer de trein ook naar België kan gaan rijden. Van Veldhoven geeft echter geen concreet antwoord. "Er wordt door alle betrokken partijen gezamenlijk en vanuit hun eigen rol en verantwoordelijk gewerkt aan noodzakelijke stappen om de verbinding Aken-Maastricht door te kunnen trekken naar Luik. Deze stappen dienen eerst te worden afgerond voordat de drielandentrein door kan rijden naar Luik", laat Van Veldhoven aan de Tweede Kamer weten.

Vier jaar vertraging

In de oorspronkelijke plannen zou de Drielandentrein al per december 2018 worden gelanceerd. De treinen zijn echter niet in België toegelaten, omdat de treinen niet voorzien zijn van het European Train Control System (ETCS). Arriva heeft altijd laten weten, dat de treinen wel uit te willen rusten met ETCS, maar eerst de Nederlandse specificaties te willen afwachten. Arriva heeft inmiddels een offerte uitvraag gedaan om ETCS te kunnen laten inbouwen.

Inbouw ETCS eind 2022 afgerond

De vervoerder verwacht dat pas eind 2022 de treinen daadwerkelijk voorzien zijn van ETCS, meldt een Arriva woordvoerder aan De Limburger. Behalve de treinen voorzien van ETCS zijn er nog enkele andere hobbels te nemen. Zo moet het perron in Visé worden aangepast. “ProRail houdt zicht op tijdige aanpassing van perron Visé door Infrabel en op de capaciteitsaanvraag” aldus staatssecretaris Van Veldhoven.

Hoewel de Drielandentrein al lang had moeten rijden, zijn er ook nog geen financiële afspraken om de doortrekking mogelijk te maken. Arriva is daarover wel in gesprek met NS en de NMBS. De staatssecretaris spreekt van constructieve gesprekken. De bewindsvrouw benadrukt dat de Belgische spoorwegen nog steeds hun medewerking willen verlenen om de drielandentrein tot stand te brengen.

Concurrent

Algemeen is echter bekend dat de NMBS niet happig is op de nieuwe verbinding. Arriva wordt gezien als een potentiële toekomstige concurrent. Een partij als Arriva is immers voorstander van liberalisering van het spoorvervoer.

Voorlopig zal de reiziger het tussen Maastricht en Luik moeten doen met de oude NMBS treinen. Die treinen zijn overigens ook niet uitgerust met ETCS. Dat is ook nauwelijks een probleem, omdat het spoor vrijwel overal (behalve bij station Luik) ook nog niet is voorzien van de benodigde beveiliging. De huidige treinen rijden de laatste paar kilometers (Maastricht Randwyck - Maastricht) zelfs zonder een beveiligingssysteem dat kan ingrijpen.

Foto: René Hameleers
Foto: René Hameleers

Bron: Treinreiziger