ProRail: "Vanaf 2020 langere goederentreinen op het spoor"
Vanaf volgend jaar rijden er wekelijks twintig containertreinen van 740 meter lang van goederenvervoerder LTE over het Nederlandse spoor. Dat gebeurt na een succesvolle proef die ProRail vorig jaar uitvoerde.
De goederentreinen rijden via de Brabantroute om vervolgens bij Venlo de grens met Duitsland over te steken. Normaal gesproken hebben dergelijke treinen een lengte van 550 tot 650 meter.
Concurrentie
Spoorgoederenvervoer speelt een belangrijke rol in de Rotterdamse haven, en is tevens een concurrentie van vervoer over de weg. Spoorgoederenvervoerders zijn gebaat bij lagere kosten waardoor transport via het spoor aantrekkelijker is. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen waarbij er wordt bespaard op de inzet van machinisten, de huur van dure treinen en de inzet van kilometers als spoorvergoeding.
"Daarnaast benutten we met treinen van 740 meter lang de capaciteit van het spoor beter. En dat is goed nieuws, want de grenzen van de spoorcapaciteit komen snel dichterbij.", meldt ProRail in een bericht op zijn website. Doordat de start van langere goederentreinen voorzichtig begint kan ProRail op tijd knelpunten herkennen en oplossen.
Knelpunten
Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ProRail de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan, en hoe die opgelost kunnen worden. Enkele knelpunten die momenteel al spelen, is de spoorbaan in onder andere Tilburg en Eindhoven waar mogelijk langere wachtsporen worden aangelegd. De komende periode gaat ProRail in samenwerking met Infrastructuur en Waterstaat en met de spoorgoederensector onderzoeken welke maatregelen er nodig zijn.
Archieffoto: Rob Dammers