NS wint kort geding en is weer eigenaar van DM'90-stellen

De NS is weer eigenaar geworden van de 48 dieseltreinstellen van het type DM'90. Dat heeft de voorzieningenrechter bepaald tijdens een kort geding die de NS heeft aangespannen tegen de Roemeense spoorvervoerder FeroTrans. De NS wil de treinstellen weghalen van een spooremplacement omdat ze na anderhalf jaar nog niet opgehaald zijn, en omdat het vertrouwen gebroken is.

De dieseltreinen zijn in 2014 en 2017 door FeroTrans gekocht waarna ze in april 2018 ophaald moesten worden, echter is dat nog niet gebeurd. De treinstellen staan op een sporenemplacement in Nijmegen waar ProRail vanaf 1 oktober gaat beginnen met het uitvoeren van werkzaamheden.  Daarom wil ProRail dat de treinstellen weg worden gehaald. Nu de NS weer het eigen over de treinen bezit kan zij de treinen nu naar een andere locatie verhuizen. Mocht de NS de stellen niet weghalen kan ProRail bij de NS een boete opeisen van 1.000 euro per trein.

Locatie

De NS gaat op korte termijn de stellen verhuizen. "We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie voor 1 oktober in gang te zetten", aldus de NS in een verklaring. "Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan."

Teleurgesteld

"We zijn teleurgesteld in het verkoopproces. Deze uitkomst is alles behalve een overwinning. Deze treinen hadden inmiddels gewoon in Roemenië kunnen rondrijden." Over de mogelijke terugbetaling aan Ferotrans moet nog worden gesproken, aldus de NS.

Tijdens de zitting betoogde Ferotrans dat NS niet mee zou werken door niet de juiste papieren te verstrekken die noodzakelijk zouden zijn voor het transport.

De rechtbank heeft de NS in haar gelijk gesteld en het oordeel geveld dat de koop ongedaan wordt gemaakt, waarbij de 48 treinstellen weer het eigendom van de NS worden.

Foto: Treinenweb
Een aantal uitgerangeerde DM'90 dieseltreinen op het emplacement in Nijmegen.
Foto: Treinenweb