Binnenkort opnieuw proeven met automatisch bestuurde reizigerstrein
Er volgen binnenkort nieuwe testen in het noorden van het land met een automatisch bestuurde reizigerstrein. De testen zullen plaatsvinden in samenwerking samen met ProRail, Arriva, de provincie Groningen en treinbouwer Stadler.
Tijdens de proeven met ATO zal onderzocht worden wat de resultaten zijn met geautomatiseerd rijden. Hierbij wordt er gekeken naar de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt in de provincie Groningen tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een aanloop naar de eerste test met personen waarbij er uiteindelijk wordt gekeken hoe reizigers het rijden onder ATO beleven.
Voordelen
De voordelen van geautomatiseerd rijden onder ATO zijn: efficienter gebruik van het spoor waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden, het is duurzamer omdat er gelijkmatiger wordt omgegaan met energieverbruik en ook kunnen de treinen punctueler rijden.
Er zijn vier gradaties binnen het gebruik van ATO:
- GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
- GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk.
- GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
- GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.
In Nederland wordt er nu op GoA 1 gereden, waarbij ATB en vaak ook een adviesgevende tablet (TimTim bij NS) de machinist ondersteunen tijdens de rit. De proeven die plaats zullen vinden zullen op GoA 2 worden gereden.
Foto:Dirk Jan Remmers