VIEV draagt oplossing aan voor stallen van DM'90 dieseltreinen
De Vereniging voor Innovatief Euregionaal Vervoer (VIEV) heeft aan NS en ProRail een alternatieve locatie aangeboden voor de stalling van de 48 stuks DM'90 treinstellen waarvan de NS het eigendom heeft teruggewonnen van Roemenië die de stellen niet heeft opgehaald. Het 2,5 kilometer lange lint aan stellen kan worden gestald op de niet-ingebruik zijnde spoorlijn Nijmegen - Kleef.
Met het stallen van de dieseltreinen wordt de doelstelling van de organisatie bereikt: de reactivering van de spoorlijn Nijmegen - Kleef. Door het aanleggen van één toekomstbestendige wissel ter hoogte van de Sionsweg, kunnen alle Buffels die spoorlijn worden opgereden.
Geen vergoeding nodig
Omdat de spoorlijn niet meer wordt gebruikt hoeven zowel de NS als ProRail geen vergoeding te betalen om de Buffel-treinen erop te huisvesten. Daarnaast heeft de betreffende overweg anti-loopmatten, waarmee vandalisten van het spoor weg worden gehouden.
Met het plaatsen van slechts een enkel wissel kan er uiteindelijk op korte termijn een opstelspoor van 3 kilometer worden gerealiseerd. Hiermee is er een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het bestaande spoor is om deze treinen langdurig stil te kunnen laten staan.
De huidige plannen zijn dat de stellen op een spoor in de Amsterdamse Houthaven komen te staan waar de NS een aantal sporen huurt. Hier hebben ze ongeveer 1,4 kilometer spoor ter beschikking om materieel op te stallen. Het overige materieel wat er gestald stond is inmiddels naast het spoor geplaatst.
VIEW: "Beste oplossing"
Maurice Niesten, voorzitter VIEV, liet ProRail in een schrijven weten dat hij "ervan overtuigd is dat dit op korte en middellange termijn de beste oplossing is voor zowel de NS, ProRail en de Buffels zelf". Niesten geeft aan dat de hij de sloop van de dieseltreinen ziet als kapitaalvernietiging. Daarbij geeft het stallen van de Buffels op de spoorverbinding Nijmegen - Kleef een positief signaal af richting de Duitse partners, die al lange tijd voorstander zijn van de reactivering. "We hopen samen met NS en ProRail aan tafel te kunnen over hoe we dit mooie initiatief verder kunnen uitwerken", vertelt hij.
Update 8 okt.: Per abuis werd er vermeld dat de stellen al verhuisd waren naar een spoor in de Amersterdamse haven. Dit is echter nog niet gebeurd.
Een DM'90 op station Zwolle toen deze nog tussen Kampen- Zwolle en Zwolle - Enschede reden.
Foto: Treinenweb