Hoekse Lijn trekt meer reizigers dan verwacht
De RET heeft in de eerste week gemiddeld 24.000 in- en uitstappers per werkdag geteld op de Hoekse Lijn. Dat is veel meer dan gedacht. De lijn is afgelopen twee jaar omgebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Bij NS reisden er 16.000 reizigers per dag via de Hoekse Lijn.
De RET heeft de Hoekse Lijn sinds april 2017 van NS overgenomen. Tijdens de ombouw periode verloor de vervoerder een kwart van de reizigers. In die periode waren reizigers op bussen aangewezen. RET directeur Maurice Unck vertelde vorige week tegenover Treinreiziger.nl dat het vervoersbedrijf binnen een paar maanden wilde toegroeien naar het oude niveau. Nu blijkt dat al in de eerste week er meer reizigers worden vervoerd dan in het NS tijdperk.
40% groei verwacht in drie jaar
De RET rekent in vergelijking met het NS tijdperk op een groei van veertig procent in een periode van drie jaar, maar die groei is direct in de eerste week gerealiseerd. De ervaring leert dat bij opening van een nieuwe lijn of station de eerste drie jaar sprake is van een ingroei periode. Dat zou erop kunnen duiden dat de groei fors hoger zou kunnen worden dan voorzien. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van de eerste groeicijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rol spelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”
Hofpleinlijn
Al eerder wist de RET enorme groeicijfers te realiseren, nadat de voormalig Hofpleinlijn was ongebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers via de Hofpleinlijn vervoerde, wist de RET in 2014 dagelijks 37.000 reizigers te verwelkomen. Unck verwacht een dergelijke groei niet op de Hoekse Lijn. "Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland."
Software-reset
Behalve de positieve groeicijfers, is er ook een tegenvaller: de software. De beveiligingssoftware past soms ten onrechte automatisch de snelheid naar beneden bij. Dit wordt op dit moment nog handmatig gereset, zodat de metro daarna weer op de gewenste snelheid kan rijden. Zo’n reset is circa twaalf keer per dag nodig en wordt onder garantiewerkzaamheden door Bombardier uitgevoerd. Dat is relatief veel. Op het overige net – dat veel groter is – is zo’n reset gemiddeld tien keer per dag nodig.
Volgens personeel van het project Hoekse Lijn zou er nog discussie over de oorzaak zijn. Een deel zoekt het in de software, die op termijn een update zal krijgen waarij het verholpen moet worden. Een ander deel zegt dat het heeft te maken met zwerfstromen. Die ontstaan door de energie die een metrostel teruggeeft en de technische infrastructuur kunnen verstoren.
Punctualiteit
De impact voor reizigers valt gelukkig mee. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET in de eerste dagen ruim aan de concessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Eén maal was er deze week sprake van rituitval.
Het voorlopige eindpunt van de Hoekse Lijn op station Hoek van Holland Haven. De komende jaren wordt deze doorgetrokken naar een nieuw station Hoek van Holland Strand. (Foto: Treinenweb)
Bron: Treinreiziger