Rover en Fietsersbond: "Tekort aan fietsplekken in de trein"
Het aantal fietsplekken in de trein is te weinig om de groei op te vangen. Dat concluderen de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover. Zij roepen de NS op om snel met maatregelen te komen, nu de fiets steeds meer wordt gestimuleerd.
Elk jaar groeit het aantal reizigers die een fiets met de trein mee willen nemen met 10 tot 20 procent, schat de Fietserbond in. "De irritaties nemen hand over hand toe. Niet alleen bij fietsers, maar ook bij conducteurs die de wind van voren krijgen, als ze gevaarlijke situaties op de balkons moeten zien te voorkomen. Wij krijgen een toenemend aantal klachten over dit knelpunt", vertelt Rover-directeur Freek Bos tegenover De Telegraaf.
Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond bevestigt de problemen. Volgens haar zou er tekort zijn aan duizenden fietsplekken in de trein: "Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden."
Inmiddels heeft de NS ook een brandbrief ontvangen van fietsliefhebbers die ook een nijpend tekort zien aan stallingsplekken in de trein voor hun tweewieler. De NS bevestigt dat er structurele oplossingen nodig zijn om in de trein meer capaciteit voor fietsen te kunnen regelen en geeft aan hier onderzoek naar te doen. Ook geven ze aan dat ze haar reizigers ook zelf zullen vragen naar ideeën”, aldus een woordvoerder.
Betere toegankelijkheid in nieuwe ICNG-Intercity
Tegenover De Telegraaf zegt NS-topman Van Boxtel dat de NS de komende jaren meer rekening gaat houden met fietsen en rolstoelen in de trein. Zo zijn de nieuwe ICNG-intercities voorzien van een lage vloer waardoor de instap vanaf het perron gelijkvloers is. Ook zijn er in de trein multifunctionele ruimtes waar veel fietsen in vervoerd kunnen worden. Deze treinen zullen vanaf 2021 instromen op het Nederlandse spoor. Ook de nieuwere Sprinters, zoals de SNG en Flirt hebben fietsenplaatsen, al dan wel beperkt.
Volgens de NS komt bijna de helft van de treinreizigers met de fiets naar het station. "Dat zal alleen maar stijgen, in stallingen en in de trein." Met een Fietskaart Dal is het toegestaan om de fiets buiten de spits mee te nemen, en alleen op speciaal aangewezen plaatsen in de trein. Bij de ingang van de trein zijn de deuren voorzien van een fiets-icoon.
De fietsenstalplaats in de nieuwe SNG-trein. (Foto: Treinenweb)