Reizigersorganisaties voorkomen uitfasering RailPlus

De NS gaat de RailPlus kortingskaart voor internationale treinkaartjes toch niet uitfaseren. Dat heeft het spoorbedrijf besloten op basis van een advies van consumentenorganisaties.

Reizigers met een RailPlus kaart krijgen 15% korting bij een internationale treinreis. De kaart is voor vaste klanten van NS verkrijgbaar voor 15 euro. Reizigers met een voordeelurenabonnement kunnen de kaart – mits ze 60 jaar en ouder zijn – zelfs gratis krijgen.

NMBS stopt met Railplus

De Belgische spoorwegen (NMBS) doen per 8 december 2019 niet meer mee met RailPlus. "Dit betekent voor NS dat een zeer belangrijke markt weg zal vallen, circa 60% van de verkoop", schrijft NS in een brief aan de consumentenorganisaties. Omdat slechts 8.500 mensen via NS het abonnement hebben, wilde NS RailPlus in twee stappen uitfaseren.

Slecht plan

Maar consumentenorganisaties vinden dat een slecht plan. “Er bestaat een maatschappelijke opgave om grensoverschrijdend reizen per trein laagdrempelig te maken en een grotere vraag te stimuleren. Het afschaffen van methoden om aan klantenbinding te doen is daarmee tegenstrijdig” reageerden Rover, ANWB en andere consumentenorganisaties in een gemeenschappelijke brief aan NS.

Minder korting

Dat RailPlus tegenwoordig minder vaak wordt gebruikt, is voor de reizigersorganisaties geen verrassing. Ze wijzen erop dat de korting een paar jaar geleden al is verlaagd van 25% naar 15% en dat kaartjes met RailPlus korting niet meer bij de kaartautomaat te koop zijn.

De NS neemt het advies van de reizigersorganisaties ter harte. "Naar aanleiding van uw advies besluit NS om RailPlus voorlopig niet uit te faseren", schrijft het spoorbedrijf.

Duitsland

Het RailPlus ticket wordt overigens niet alleen aangeboden door NS, maar ook door andere spoorwegmaatschappijen. Zo is de BahnCard van DB ook geldig als RailPluskaart. De Duitse spoorwegmaatschappij accepteerde in het verleden de RailPlus kaart ook bij vroegboektickets, maar tegenwoordig alleen bij voltarief treinkaartjes. In combinatie met andere wijzigingen is de kortingskaart de afgelopen jaren daardoor steeds minder interessant geworden.

Archieffoto: Treinenweb
Archieffoto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger