Stijging van incidenten in trein bij Arriva Noord-Nederland

Het aantal incidenten in de Arriva-treinen van Noord-Nederland lijken dit jaar hoger uit te vallen dan het voorgaande jaar. Hieronder vallen bedreiging, mishandeling, diefstal en vandalisme. In het eerste halfjaar van 2019 zouden al 50 van dergelijke incidenten zijn geregistreerd wat gemiddeld al meer is dan het voorgaande jaar.

In het voorgaande jaar was er sprake van 68 grote incidenten in het gehele jaar. Met 50 incidenten in het eerste halfjaar van 2019 zou dit in een stijgende lijn hoger uitkomen dan op het jaar ervoor.

Veiligheid

Om de veiligheid te waarborgen heeft Arriva steeds meer stewards op de lijn voorzien van een bodycam. Momenteel wordt deze camera als proef ingezet om te kijken of ze technisch goed werken, en of het personeel deze op de juiste manier kan gebruiken. De camera's zijn zichtbaar voor het publiek en de steward kan deze aanzetten als er sprake is van geweld of een dreiging van geweld. Als de camera aan wordt gezet moet de steward dit ook melden.

Om de veiligheid ook in de toekomst te waarborgen is de volgens gedeputeerde Fleur Gräper de camera ok opgenomenin de nieuwe concessie-eisen, waaronder die van 2020 - 2035. Ze benadrukt dat het recht op privacy belangrijk is, en dat de gemaakte opnames 28 dagen worden bewaard en daarna verwijderd worden. Ook gelden er strikte voorwaarden voor het gebruik van de bodycam en de opslag van het beeldmateriaal.

Kleinere incidenten

Naast ernstige incidenten waren het het voorgaande jaar ook 411 kleinere incidenten gemeld. Dit betreft kleinere vormen van overlast, waaronder grijs- en zwartrijden of vernielingen. Gräper ziet graag dat het veiligheidsgevoel in- en om de trein toeneemt: "Wij vinden het belangrijk dat het aantal incidenten daalt en het veiligheidsgevoel toeneemt. De Nederlandse Spoorwegen en de politie hebben positieve ervaringen opgedaan met bodycams. Personen die kwaad in de zin hebben en zich ervan bewust zijn dat ze gefilmd worden, gedragen zich anders."

Foto: Roel Hemkes
Foto: Roel Hemkes