'Geen verlies van reizigers door schrappen van middagkorting'

De NS zal door het schrappen van de middagspitskorting naar alle verwachting geen reizigers verliezen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) op vragen van Gijs van Dijk (PvdA). Hij wou van haar weten of ze bezorgd was dat er reizigers bewust de trein zouden mijden.

In november maakte de NS bekend dat ze in 2021 de abonnementen wouden versimpelen, waarbij het oude Voordeelurenabonnement zou verdwijnen. Deze is al sinds 2011 niet meer te verkrijgen, maar momenteel zouden er nog steeds circa 700.000 reizigers zijn die er gebruik van maken. In vergelijking met de nieuwere abonnementen zullen zij straks in de middagspits nog wel met voordeel kunnen reizen, en worden ze door het verdwijnen van dit abonnement door de maatregel getroffen. Ook binnen de politiek leidde dit tot diverse verontwaardiging. Zowel de PvdA als 50PLUS zouden de minister vragen hebben gesteld over het besluit.

Sociaal en recreatieve bestemming

De minister heeft laten weten dat ze geen onderbouwing kon uitten op basis van cijfers omdat dit bedrijfsvertrouwelijke informatie zou zijn. Wel benadrukt ze dat de gevolgen van de maatregel per groep reizigers zouden verschillen. Zo zouden volgens haar de meeste mensen die in de middagspits zouden reizen, slechts af en toe reizen met de trein, en dan vooral met een sociaal en recreatief doel.

"Deze reizigers hebben vaak de mogelijkheid om eerder of later te gaan reizen en daardoor de spits te mijden. NS verwacht deze groep reizigers niet te verliezen, maar verwacht dat zij op een ander moment zal gaan reizen. Een klein deel van de reizigers maakt volgens NS gebruik van het voordeelurenabonnement voor woon-werkverkeer. Voor deze reizigers heeft NS andere reisproducten beschikbaar. Gezien de mogelijke alternatieven voor deze reizigers verwacht NS deze groep reizigers niet te verliezen", schrijft de minister.

Daluren

De NS wil met het uitfaseren van het Voordeelurenabonnement ervoor zorgen dat de spits wordt ontlast. De vervoerder stelt dat reizigers die in de daluren zullen reizen ervoor zorgen dat er in de spits extra zitplaatsen beschikbaar zijn voor andere spitsreizigers. Uiteindelijk zal een groot deel van de NS-abonnementen flexibeler worden via de NS Flex constructie.

Met NS Flex kunnen reizigers hun reisproduct flexibel aanpassen door bijvoorbeeld eenvoudiger een klassewissel toe te passen, of door de korting tijdelijk uit te schakelen als ze besluiten voor langdurige tijd niet te reizen. Ook zal het 'reizen op saldo' in dit reisabonnement worden afgeschaft.

Foto: Jan Oosterhuis (Wikipedia)
Foto: Jan Oosterhuis (Wikipedia)