Station Zwolle Stadshagen officieel in gebruik genomen
Vanaf zondag 15 december kunnen reizigers gebruik maken van station Zwolle Stadshagen. Na de succesvolle proef afgelopen zomer werd besloten om het station met ingang van de landelijke nieuwe dienstregeling in gebruik te nemen. Om bij dit moment stil te staan deelden de betrokken bestuurders maandagochtend 16 december koffie en "spoorkoekjes" uit aan de reizigers.
De afgelopen periode is benut om het station helemaal klaar te maken voor gebruik. De maatregelen in de bediening van de trein en aan de infrastructuur van het spoor door Keolis en ProRail zijn afgerond. Bestuurders van de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen, ProRail en Keolis waren maandagochtend 16 december al vroeg op het station in Zwolle Stadshagen aanwezig om reizigers een warm welkom te heten. Met gevulde koffiebekers en wat lekkers vervolgden de eerste reizigers op het station hun reis. De eerste reacties zijn overwegend positief. Reizigers zijn blij dat het station vanaf vandaag geopend is en dat ze kunnen profiteren van een snelle verbinding met Zwolle en Kampen.
In het belang van de reiziger
De betrokken partijen zijn verheugd dat het nieuwe station is geopend. ‘Dit is waar we de afgelopen jaren hard met elkaar aan hebben gewerkt. Na de constatering, in december 2017, dat verhoging van de snelheid van de trein niet mogelijk was vanwege de bodemgesteldheid en daardoor het station niet in gebruik kon worden genomen, is alles in het werk gesteld om tot een oplossing te komen. Hierbij hebben we het belang van de reiziger altijd voor ogen gehouden. We zijn daarom vandaag blij om op het station de reizigers te verwelkomen. Dit station is een aanwinst voor de bereikbaarheid van de groeiende wijk Stadshagen en biedt een mooie aansluiting richting Kampen en Zwolle en verder het land in en vice versa.’
Buslijn 10 naar Deltion
Vanaf 15 december rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo’n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.
Twee jaar vertraging
Het station had al in december 2017 de deuren moeten openen, echter bleek op het laatste moment dat de nieuwe treinen niet de benodigde snelheid in de dienstregeling konden halen vanwege een zwakke ondergrond en schuddende bovenleidingsmasten. Hierop werd besloten om maximale snelheid te beperken van 140 tot 100 kilometer per uur, waarbij er niet op dit tussenstation kon worden gehalteerd.
Na veel beslommeringen kwam er een lijst met 42 mogelijke oplossingen om de dienstregeling weer uit te voeren. Hiervan werd er een kleine mix van diverse oplossingen gemaakt waarmee met een aanpassing van de beveiliging, een plaatselijke verhoging van de snelheid, en de verlenging van een perron, uiteindelijk de dienst kon worden gereden, hoewel de tijden wel krap blijven. Echter zal de eenvoudigheid van de pendeldienst niet snel voor problemen kunnen leiden.
Foto: Flevofilms