Meer steun voor Nedersaksenlijn
De steun voor de aanleg van de Nedersaksenlijn lijkt te groeien. Nadat eerder de provinciebesturen van Groningen en Overijssel al aangaven voorstander van de spoorlijn te zijn sluit nu ook de Gedeputeerde Staten van Drenthe bij hen aan. Zij zien toekomst in een spoorlijn tussen Groningen - Veendam - Emmen - Almelo.
Verkeersgedeputeerde Cees Bijl: 'Er is een motie aangenomen in de Tweede Kamer voor een haalbaarheidsstudie. We moeten de Nedersaksenlijn nu op de spooragenda 2020-2040 zien te krijgen. De provincies Groningen en Overijssel hebben het op de agenda gezet en wij zijn aangehaakt.'
De Nedersaksenlijn
De Nedersaksenlijn moet een verbinding tussen Noord-Nederland en de Achterhoek gaan vormen. De spoorlijn loopt vanaf Groningen naar Veendam waar via een nieuw spoor een verbinding moet worden gemaakt naar Emmen. Momenteel ligt er al tussen Veendam en Stadslanaal al de spoorlijn van de S.T.A.R. die met museumtreinen rijdt. Het deel Stadskanaal - Emmen moet opnieuw worden aangelegd, via een andere route dan waar de spoorlijn vroeger liep.
Momenteel scharen de ChristenUnie, PvdA en de CDA zich achter de plannen. Als het aan deze partijen ligt komen er ook nog extra haltes, zoals bijvoorbeeld bij Emmer-Compascuum. Met tienduizend mensen in deze regio zou volgens hun een station waardevol zijn.
Ook kan de nieuwe treinverbinding een stimulans vormen vormen met de Bentheimer Eisenbahn (BE), die vorig jaar opnieuw reizigerstreinen tussen Bad Bentheim en Neuenhaus liet rijden. De BE heeft momenteel de plannen om binnen vijf jaar een grensoverschrijdende verbinding te realiseren naar Emmen.
Waterstof
Volgens Bijl kan de nieuwe Nedersaksenlijn ook een duurzame spoorlijn worden door er waterstoftreinen op te laten rijden. De eerste variant hiervan is al aanwezig in Duitsland, en wordt naar verwachting in dit jaar ook in Nederland getest..
Het stationsgebouw van de S.T.A.R. in Stadskanaal
Foto: Treinenweb