Arriva zoekt testreizigers voor zelfstandig rijdende trein

In februari zal Arriva in het noorden van het land opnieuw testritten uitvoeren met een zelfrijdende trein. Uiteraard zit de machinist nog achter de knoppen, maar mogen er in tegenstelling tot eerdere proefritten nu wel reizigers mee. Daarom geeft de vervoerder reizigers een kans om mee te mogen rijden op het traject tussen Groningen en Buitenpost.

Er vinden vijf momenten plaats waar Arriva per rit 50 testreizigers voor zoekt. Zij worden gevraagd om hun mening te geven via een enquête, en worden beloond met een Bol.com cadeaubon en een Arriva-dagkaart.

Deelname

Elke avond van 13 tot en met 17 februari zal één groep met testreizigers twee retourritten maken tussen Groningen en Buitenpost. Met de ritten wil Arriva van haar reizigers weten wat het ATO-systeem precies doet met de reisbeleving van haar reizigers. De voorwaarden zijn onder meer dat ze minimaal 18 jaar oud zijn, beschikbaar moeten zijn op een dag vanaf 13 tot en met 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur, twee kilometer kunnen wandelen van de verzamellocatie, en toestemming verlenen voor het maken van (video)opnames.

De deelname is via een speciaal invulformulier aan te vragen. Ook de voorwaarden en aanvullende informatie staat daar vermeld.

Automatisch rijden via ATO

De ATO-techniek waarin treinen zelfstandig kunnen rijden bestaat uit vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De proef vindt 's avonds laat plaats zodat ander treinverkeer niet gehinderd zal worden. De eerste proeven hiermee zijn vorig jaar maart gestart.

Op de trajecten in Noord Nederland waar Arriva rijdt wordt er gebruik gemaakt van ATB-NG. Dit beveiliginssysteem bewaakt ook de remcurve van de trein in tegenstelling tot het oudere ATB-systeem en toont de afstand tot aan het eerstvolgende sein. De cruisecontrol wordt uitgetest in samenwerking met de provincie, ProRail en treinfabrikant Stadler.

Inmiddels is er het afgelopen jaar ook al geëxperimenteerd met een zelfrijdende goederentrein, en een zelfstandig rijdende NS-trein.

Foto: Treinenweb
De cabine van een GTW-trein van Arriva.
Foto: Treinenweb