Oude elektrische (ex-)NS locomotief 1315 weer dienstvaardig

Nederland heeft weer een dienstvaardige iconische trein terug op het spoor. Het betreft de 1315 welke weer dienstvaardig is. De elektrische locomotief uit de jaren '50 is de afgelopen periode uitvoerig onderhouden en getest, waarna deze binnenkort kan worden ingezet.

Het verheugde nieuws werd donderdag meedegedeeld op de Facebook-pagina van FairTrans. Nu de trein rijvaardig is zal de trein binnenkort een nieuwe Pruisisch blauwe kleurstelling krijgen, en het bekende gele NS-jasje met het decennia-oude vissehaak-logo afstaan.

Geschiedenis

De 1315 heeft tot ongeveer het jaar 2000 dienst gedaan bij de NS, waarna de trein tot 2003 nog werd enige momenten werd ingezet voor aankoppel-instructies bij de werkplaats in Eindhoven en op het rangeerterrein in Amersfoort. Daarna is de locomotief overgedragen aan de Stichting Klassieke Locomotieven.

Deze werd in maart 2013, nadat het tijden lang in de loods van Blerick stond, overgebracht naar het museum van SVG Eisenbahn-Erlebniswelt in Horb am Neckar in de buurt van het Duitse Stuttgart. In september 2015 keerde deze locomotief terug in Nederland.

De 1304, die eveneens door de stichting was overgenomen, en in Nederland gestald bleef, werd samen met de uit Duitsland teruggebrachte 1315 vanaf zomer 2015 verhuurd aan goederenvervoerder HSL Logistik, en wordt er een huurcontract ondertekend tussen beide partijen. De 1304 en 1315 zullen worden overgedragen voor een periode van 3 jaar, de locomotieven mogen elk niet meer dan 50.000 kilometer per jaar rijden en de kosten voor de indienststelling zijn voor rekening van HSL Logistik waarbij er in het derde jaar een vergoeding aan de werkgroep betaald moet worden.

De 1304 raakte zijn NS-gele jasje kwijt en werd vervolgens bruin geschilderd, met vier oranje horizontale strepen, en kwam in dienst in november 2015. De 1315 werd niet ingezet bij het transportbedrijf en bleef in de loods van Blerick gestald. De 1304 die wel rijvaardig was kwam in februari 2016 met een ernstig defect aan de tractiemotoren aan de kant te staan, waarna het doek voor inzet van de 1300'en voorlopig viel. Op 12 april 2017 kreeg HSL Logistik van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een een verbod om nog op het spoor te rijden nadat er diverse veiligheidsregels werden genegeerd. Al snel volgende een faillisement voor de Nederlandse tak waarna beide locomotieven naar FairTrans overgingen.

Sinds december 2018 is de 1304 na reparatie weer dienstvaardig en wordt door de stichting FairTrains ter verhuur voor incidentele ritten aangeboden. Fairtrains treedt hierbij op als voertuighouder, zorgt voor bevoegd personeel en is verantwoordelijk voor toelating op het Nederlandse spoorwegnet, terwijl de locomotief in eigendom blijft bij de Stichting Klassieke Locomotieven. Vanaf deze dag is de 1315 ook dienstvaardig bevonden en zal deze ook ingezet worden voor speciale ritten.

Foto: FairTrains
De ex-NS locomotief 1315 van FairTrains op het spoor in Blerick.
Foto: FairTrains