ProRail roept EU op tot opnemen van reizigerstreinen in Green Deal
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept de Europese Unie op om naast goederentreinen ook reizigerstreinen in de Europese Green Deal op te nemen. Op dee manier kan er nog meer uitstoot aan CO2 over het spoor worden bespaard.
De Green Deal helpt om duurzame plannen uit te voeren, waaronder mobiliteit, maar ook bijvoorbeeld energie, milieu, water, grondstoffen, biodiversiteit, bouw en voedsel. Uit een onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren kan er worden geconcludeerd dat er maar liefst 2 tot 8 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa meer voor de trein kiezen in plaats van voor het vliegtuig. Hierdoor kan het spoornetwerk sneller verbeterd worden waardoor internationale verbindingen aantrekkelijker kunnen worden
Onderzoek
Om zeker te weten dat de trein echt een goed alternatief is boven het vliegtuig, liet ProRail de effecten door een onafhankelijke partij onderzoeken op 2.400 mogelijke treinverbindingen binnen Europa. Hierin werd CO2-uitstoot en de reisduur vergeleken met die van het vliegtuig. Ook is er gekeken naar de mogelijke vervanging van vliegverkeer door treinverkeer.
Een eerste rapportage uit het onderzoek laat in detail zien wat de potentie van de trein is, als het gaat om het verminderen van de CO2-uitstoot door vliegen in door de hele EU. Verder blijkt dat een realistische overstap van het vliegtuig naar de trein voor maar liefst 2 tot 8 miljoen ton CO2-besparing per jaar kan zorgen. Ter vergelijking: alleen in Nederland al zorgt de totale mobiliteit voor zo’n 5,6 miljoen ton CO2-uitstoot. Op nummer 1 van een top 10 van de meeste CO2-reducerende spoorlijnen staat de spoorlijn tussen Amsterdam en Londen die met de Eurostar gereden wordt. Hierin wordt er maar liefst 193.380.121 kg. bespaard.
Het rapport laat concreet zien dat Europese inzet op een goed functionerend spoornetwerk dat de hele EU bestrijkt zinvol is en een substantiële bijdrage kan leveren aan het klimaatbeleid en de Europese Green Deal van Frans Timmermans.
Samenwerking
Om een robuust Europees spoornetwerk te krijgen en de frequentie van treinreizen te kunnen verhogen is goede samenwerking tussen alle Europese landen van groot belang. Momenteel zijn er nog veel verschillende spoorsystemen in heel Europa waardoor internationaal treinverkeer nog niet optimaal is, waardoor er sprake is van langere reistijden waarbij er bijvoorbeeld moet worden overgestapt, of moet worden gewacht als er locomotieven gewisseld moeten worden, zoals bijvoorbeeld in Bad Bentheim bij de IC Berlijn gebeurd. Ook kan de internationale trein door de hoge prijs van de treinkaartjes vaak niet concurreren met de goedkopere vliegreis.
De ambitie van de Green Deal is dat er in 2050 geen CO2 meer uitgestoten wordt in heel Europa. Met een pakket van diverse maatregelen, waaronder invoering van belasting voor brandstof voor transport via vliegtuig en boten en het planten van extra bomen, moet hier aan worden bijgedragen.
De Eurostar naar Londen komt binnen op het perron van Amsterdam Centraal, naast de terminal.
Foto: NS