Nieuwe treinen voor de Matterhorn Gotthard Bahn

Treinbouwer Stadler en Matterhorn Gotthard Bahn hebben eerder deze week een contract getekend voor nieuw tandrad-materieel op de Matterhorn Gotthard Bahn. Het gaat om twaalf driedelige tandrand-treinstellen met een ordervolume van omgekrekend ongeveer 140 miljoen euro. Het is de eerste fase van de geplaatste bestelling waarmee er in 2027 uiteindelijk 27 stellen geleverd zullen worden.

In totaal komt de voleldige order uit op ongerekend 283 miljoen euro. Met de bestelling volgt de MG Bahn de richting van een gelijksoortige materieelvloot van drie-delige treinstellen. De nieuwe treinen krijgen de naam "ORION" wat vrij vertaald uit komt op "optimale regionale trein in het openbaar vervoer".

Eigenschappen

Rolstoelgebruikers, gezinnen met kinderwagens en senioren profiteren van de laag gelegen vloer. Daarnaast heeft elke wagon een multifunctioneel compartiment voor het opbergen van bagage en (winter-)sportattributen. Daarnaast zijn de nieuwe treinen uitgerust met Wifi. Ze kunnen worden gebruikt op het hele sporennetwerk tussen Zermatt en Disentis en kunnen ook de maximale helling van 18,1 % tussen Göschenen en Andermatt overwinnen. De nieuwe stellen ook in dubbele of driedubbele tractie werken. Ze bieden plaats aan maximaal 990 passagiers en hebben tot 444 zitplaatsen, waarvan 66 in eerste klasse.

Naast het consistente gebruik van lichtgewicht constructiematerialen wordt de ORION gekenmerkt door de nieuwste generatie energiezuinige aandrijfcomponenten en een laag energieverbruik.

Inzet

Volgens de verwachting moeten de eerste treinen in de zomer van 2022 worden geleverd en getest zijn. Vanaf de winterdienstregeling 2023 zouden dan alle twaalf stellen in dienst moeten zijn.

Peter Spuhler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Stadler, reageert verheugd: "We zijn erg blij met deze order en de volgende fase van een succesvolle samenwerking op lange termijn. Als 's werelds toonaangevende fabrikant van tandradbanen zijn we er trots op dat we het rollend materieel voor het veeleisende routenetwerk van de Matterhorn Gotthard Bahn kunnen produceren."

Foto: Stadler
Foto: Stadler