OV-Barometer: Waardering voor ov stijgt door naar 7,8
De reizigers in het Nederlandse openbaar vervoer waarderen hun rit en vaart in 2019 met afgerond een 7,8. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. In 2018 was het gemiddelde rapportcijfer nog een 7,7. Deze hogere klantwaardering doet zich voor in de meeste onderzoeksgebieden en bij de meeste gemeten onderwerpen.
De NS-reizigers op het hoofdrailnet waarderen hun rit gemiddeld met een 7,8. Zij maken nu voor het tweede jaar onderdeel uit van het onderzoek. Voor het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en ov over water) is het reizigersoordeel al voor het negentiende jaar gemeten. Hier stijgt de waardering voor het achtste jaar op rij, nu naar een 7,9. Eveneens onderdeel van de OV-Klantenbarometer zijn de vier Friese Waddenveren die alle hoger scoren dan een 8. Reizigers konden hun mening voor het eerst ook in een Engelse vragenlijst geven. Die scores vallen over het algemeen iets hoger uit dan de Nederlandstalige scores. En dat draagt iets bij aan de stijging in 2019.
Hoofdrailnet
Gemiddeld is het rapportcijfer voor de treinreizen op het hoofdrailnet waar de NS over rijdt, een 7,8. Dat is twee tienden hoger dan de 7,6 in 2018. Intercity’s (7,8) doen het iets beter dan Sprinters (7,7) en de Intercity Direct haalt een 7,9.
Maar liefst 90,6 procent van de NS-reizigers geeft een rapportcijfer 7 en hoger. Het hoofdrailnet is ingedeeld in elf onderzoeksgebieden. Diverse gebieden doen het een stuk beter dan in 2018. Zo scoren de Sprinters in het onderzoeksgebied Landsdeel Oost nu een 7,9. Dat is 0,6 punt hoger dan in 2018. Dit onderzoeksgebied is daarmee de grootste stijger van alle 78 onderzoeksgebieden. Ook de Intercity’s in de Noordvleugel van de Randstad en de Intercity Direct maken een grote stijging door: van 7,6 naar 7,9.
De volgende onderwerpen uit het onderzoek krijgen de hoogste waardering: gemak instappen (8,6), veiligheid tijdens rit (8,6), gebruiksgemak OV-chipkaart (8,3), gemak kopen vervoerbewijs (8,3) en rijstijl machinist (8,1). De laagste scores in 2019 zijn voor prijs (5,0) en informatie bij vertragingen (6,4).
Een VIRM-dubbeldekker op station Eindhoven Centraal. (Foto: Maurits Vink)
Regionaal openbaar vervoer
Ook dit jaar is de waardering voor het regionaal openbaar vervoer gestegen. Dat geldt zowel voor het totaalcijfer (in 2019 een 7,9) als voor de overige onderzochte onderwerpen. De vijf hoogst scorende onderwerpen in 2019 staan hieronder, met daarnaast de score in 2014.
De laagste scores in 2019 zijn voor prijs (5,6) en informatie bij vertragingen: 5,8. Beide worden 0,5 punt hoger gewaardeerd dan in 2014.
De best scorende regionale treindienst is Zwolle - Kampen (Blauwnet) met een 8,0 (+0,1). Vorig jaar maakte de treindienst Zwolle – Enschede (Blauwnet) een grote sprong van 0,8. Deze keer komt daar nog 0,1 bij, en daarmee komt het cijfer op een 7,8. Tussen deze twee in nestelt Alphen aan den Rijn - Gouda (RNET) zich op de tweede plaats (7,9).
Tram en metro
Gemiddeld waarderen reizigers het tramvervoer met een 8,0 en het vervoer per metro met een 7,9. De tram in Den Haag stijgt voor het zesde opeenvolgende jaar. De score is een 8,0. In 2013 was die nog een 7,1. De sneltram (U-OV) in Utrecht blijft iets achter met een 7,7. De waardering voor de metro in Amsterdam stijgt mede dankzij de opening van de Noord/Zuidlijn medio 2018 met sprongen: van 7,4 in 2017 via 7,7 in 2018 naar 7,9 nu. De Rotterdamse metro verbetert zich geleidelijker, maar bereikt nu ook een 7,9.
Bussen en veerboten
In het stedelijk busvervoer valt de hoogste waardering Leeuwarden ten deel, een 8,2. De opvallendste stijger is het busvervoer in Almere. De stadsbus realiseerde in het tweede jaar van de concessie een stijging van 7,4 naar 7,8. De laagst scorende stadsvervoergebieden weten nog altijd een 7,7 te halen.
In het streekvervoer blijft de concessie Waterland het goed doen met een score van 8,1 (+0,2) en ook de concessies Zuid-Holland Noord en Amstelland-Meerlanden stijgen met 0,2 naar 8,0. Zij vormen de top-3 in dit segment.
Vier streekvervoergebieden vallen op vanwege hun verbetering met 0,3. Het zijn Streekvervoer Provincie Utrecht, Arnhem Nijmegen (beide van 7,6 naar 7,9), Zeeland en Regiovervoer Haaglanden, beide van 7,5 naar 7,8.
De veerdienst naar Vlieland wordt 0,2 punt hoger gewaardeerd, waarmee het totaaloordeel over de vaart op een 8,5 uitkomt. De veerdienst naar Schiermonnikoog levert een tiende punt in en krijgt van de reiziger een 8,3. De diensten op Terschelling en Ameland scoren een 8,2.
Top 3 hoogst gewaardeerde ov
De top-3 van het hoogst gewaardeerde openbaar vervoer van 2019 bestaat uit het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,6), de veerdienst Rotterdam - Dordrecht en Drechtsteden (8,4) en de veerdienst Vlissingen - Breskens (8,3). Het laatste veer maakt een flinke sprong ten opzichte van 2018 toen het cijfer een 7,9 was.
Een foto van de metro welke op de M52-lijn rijdt, welke ook beter bekend is als de Noord/Zuid-lijn.
Foto: Gerard Stolk (Flickr; Creative Commons)