Komende week besluit voor stopzetten OV-abonnementen
Komende week wordt een besluit genomen over de mogelijkheid om OV-abonnementen tijdelijk stop te kunnen zetten. Deze toezegging hebben de vervoersbedrijven aan reizigersvereniging Rover gedaan. De vereniging hoopt op een eenduidige oplossing binnen het hele openbaar vervoer.
Vanwege de Corona-crisis blijven alle vervoersbedrijven oproepen om niet met het openbaar vervoer te reizen tenzij het noodzakelijk is. Rover heeft alle vervoerders gevraagd om een oplossing te regelen zodat mensen hun abbonement tijdelijk op kunnen schorten. De vervoerders erkennen dat veel reizigers inmiddels vragen om een toegemoetkoming, nu ze hun abbonement in deze periode niet kunnen gebruiken.
Compensaties NS
De NS heeft voor haar jaarabonnementshouders al een oplossing geboden: Zij kunnen overstappen op het NS Flex Basis abonnement van 0 euro per maand. Dit houdt in dat ze een flexibel abonnement hebben waarbij ze niet kunnen profiteren van korting tijdens hun reis. Dertig dagen na het ingaan van hun abonnement kunnen zij overstappen op een ander abonnement. Op die manier kunnen ze zodra de crisis voorbij is voor bijvoorbeeld 5 euro per maand een DalVoordeel abonnememt nemen zodat ze in de daluren weer met korting kunnen reizen. Ook worden alle ritten in het openbaar vervoer achteraf gefactureerd, en hoeven reizigers geen saldo meer op te laden.
NS Flex is echter niet beschikbaar voor reizigers die hiernaast nog gebruik maken van een abonnement voor bus, tram of metro. Ook gezinsleden met een bijabonnement kunnen niet op één NS Flex abonnement reizen, heeft de NS laten weten.
Eerder heeft de NS al bekend gemaakt dat mensen met 'Kruidvatkaartjes' en Keuzedagen ook gecompenseerd worden voor reisjes die niet kunnen worden gemaakt. De geldigheid van Kruidvatkaartjes wordt automatisch verlengd tot eind van het jaar. Mensen die hun kaartje al eerder verzilverd hebben kunnen via de NS klantenservice een nieuwe couponcode opvragen. Reizigers die een Keuzedag mislopen, kunnen contact opnemen met de klantenservice van NS.
Foto: Ad Meskens