NS rijdt extra intercities voor noodzakelijke reizen

FNV: Gemengde gevoelens bij eindbod NS (Foto: Rob Dammers)
FNV: Gemengde gevoelens bij eindbod NS (Foto: Rob Dammers)

Vanaf vandaag rijdt de NS extra intercity's, nachttreinen en internationale treinen in hun basisdienstregeling die er vanwege de Corona-pandemie wordt gehanteerd. Op deze manier kunnen reizigers meer afstand houden en sneller naar hun bestemming reizen.

De tijdelijke Corona-dienstregeling wordt al vanaf zaterdag 21 maart gereden en is vanaf heden versterkt met extra treinen. Op deze manier moet het makkelijker worden om de anderhalve meter afstand te houden in de trein. Ook wordt de reistijd voor de reizigers over langere afstand verkort.

'Reis alleen als het echt nodig is'

De NS benadrukt dat de treinen voorlopig nog wel alleen bedoeld blijven voor reizigers die noodzakelijk gebruik moeten maken van de trein, zoals reizigers die in vitale sectoren werken. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan hulpverleners of mensen in de zorg

De wijzigingen in de dienstregeling zijn als volgt.

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur.
  • Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo.
  • Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook Intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een Intercity.
  • De Intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.
  • Het nachtnet Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Centraal rijdt weer.
  • De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit
  • Intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan één keer door naar Basel. Thalys rijdt één keer per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.

Basisdienstregeling

De basisdienstregeling is op zaterdag 21 maart ingegaan. Hierin reden er een minimaal aan treinen wat voornamelijk Sprinter-treinen zijn, en waarbij de NS maar twee keer per uur een trein in beide richtingen laat rijden, zodat mensen met een vitaal beroep toch vervoerd kunnen blijven worden.

De NS benadrukt dat reizigers in de nieuwe dienstregeling ook te maken kunnen krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. "We streven ernaar om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Servicebalie of OV Servicewinkel open te houden voor reizigers. Zo bieden we u waar dat kan informatie, hulp en iets te eten of te drinken", schrijft de vervoerder.