Openbaar vervoer maakt zich klaar voor terugkeer normale dienstregeling

Het openbaar vervoer van Nederland bereidt zich voor op een terugkeer van de normale dienstregeling op 1 juni. Vanaf dit moment zal 90 procent van de oude dienstregeling weer gaan rijden met ongeveer de helft aan bezetting en diverse maatregelen.

Inmiddels hebben de ov-sector en reizigersclubs overleg gevoerd, en is er door de overheid voor de organisaties een speciaal corona-protocol gepubliceerd. Ook worden vanaf deze datum ook de mondkapjes in de bussen, treinen, trams en metro's verplicht, en komen er desinfectiezuiltjes en speciale looproutes op de perrons en haltes.

Halve bezetting

"We kunnen de helft van het gebruikelijke aantal reizigers vervoeren. Vol is vol", zegt voorzitter Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL tegen De Telegraaf."We zien 1 juni in het ov niet als D-day, maar als testcase voor versoepeling van coronamaatregelen in andere sectoren. De regering houdt in de gaten of reizen kan zonder besmettingen. Dat hangt in hoge mate af van de reizigers zelf. We begrijpen dat mensen eropuit willen, maar we blijven hameren op noodzakelijke reizen en spreiding. Wij zetten in ieder geval 90% van de capaciteit in.

Peters geeft aan dat hij nog niet met zekerheid weet of de versoepelde maatregelen gaan lukken: "Eén ding is zeker: repressie, hogere boetes en nog meer politie gaat niet werken. De mensen moeten het echt zelf doen, anders wordt het niks. Het is cruciaal dat overal duidelijke uniforme richtlijnen zijn, anders zien reizigers straks door de bomen het bos niet meer." Hij benadrukt wel dat reizigers niet moeten reizen als ze zich niet lekker voelen.

Nederlandse Spoorwegen

Ook de NS haalt alles uit de kast om 'het nieuwe normaal' te te kunnen hanteren. Zo zijn inmiddels alle treinen al voorzien van stickers die aangeven welke zitplaatsen er gebruikt mogen worden om aan de helft van de capaciteit te voldoen. In de meeste gevallen zijn dit zitplaatsen aan de raamzijde. Daarnaast zijn veel perrons 'corona-proof' gemaakt met gele instructieborden en lijnen van tape op de vloer. Tegenover de Telegraaf geeft een woordvoerder aan dat de reizigers ook zelf moeten bijdragen om de situatie onder controle te houden: "Als het echt niet anders kan, moeten we reizigers weigeren of de politie inschakelen, maar we gaan ervan uit dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. We gaan weer winkels openen, fietsenstallingen en horeca, maar wel binnen de beperkingen".

De vervoerder verwacht nog geen grote terugkeer van het vroegere reizigersaantal. "We moeten afwachten hoe dat in de praktijk gaat lopen, maar we zijn op alles voorbereid”, aldus een woordvoerder.

Ongerustheid bij Rover

Reizigersvereniging Rover stelt zich ongerust te voelen. "Iedereen wil graag op pad. Een wirwar van regels is echter funest voor het draagvlak van de coronamaatregelen. Zo wordt het gecontroleerd in- en uitstappen in de trein nog een hele opgave”, stelt een woordvoerder. De vereniging waarschuwde eerder deze maand al dat er 'een lappendeken van maatregelen ontstaat.' Zo was er voor reizigers nog veel onduidelijkheid over het vervoer van fietsen in de trein bij diverse vervoersbedrijven.

Daarnaast stelt de organisatie tegenover de krant dat veel reizigers graag weer het openbaar vervoer willen gebruiken voor werk, familiebezoek, of plezierritjes. "Voldoende afstand is echter soms niet mogelijk op perrons en in de trein. De realiteit blijkt weerbarstiger dan de wens om massa’s mensen veilig van A naar B te brengen. Ook kan de irritatie en zelfs agressie toenemen als mensen zich niet gehoord voelen of vage instructies krijgen. Dat is een serieus gevaar.”

Reisadvies

Momenteel is het advies van de NS nog steeds om thuis te blijven, en dat de trein nog even geen uitje is. Reizen is alleen bedoeld als het noodzakelijk is. De overheid heeft een speciale pagina gepubliceerd met uitleg.