Vernieuwde station Rotterdam Alexander geopend
Afgelopen dindag 2 juni is de nieuwe stationshal van Rotterdam Alexander voor de reizigers geopend. Reizigers lopen uiteindelijk via de hal van en naar de trein- en metroperrons. De komende tijd zal er nog worden gewerkt aan het nieuwe station, maar de hal met daarin de AH to GO is vanaf nu toegankelijk voor alle reizigers.
De komende tijd wordt er nog gewerkt aan het verwijderen van de oude tijdelijke trappen en liften, en zal de nieuwe toegang naar metroperron West – de metro richting Schiedam – en de loopbrug over de metrosporen over ongeveer een maand in gebruik komen. Daarnaast wordt het station op diverse plekken nog afgewerkt.
Nieuwe stationshal
Afgelopen maanden is er hard gewerkt om de bouw van de nieuwe stationshal af te ronden. Na het monteren van de gevels stortte de aannemer de vloeren en monteerden zij het kenmerkende plafond. Ook werden de casco winkelruimten afgemaakt en diverse installaties, zoals omroepinstallaties, verlichting en in- en uitcheckpoorten geïnstalleerd en getest. Vanwege extra werkzaamheden en daarmee bouwers in de stationshal te beperken, zullen de winkels AKO, Aspava en backWERK later deze zomer openen.
In een normale situatie stappen 37.000 reizigers op een werkdag op dit station in bus, metro of trein. Bij de verbouwing is rekening gehouden met de toenemende capaciteit, en is het aantal in- en uitcheckpoortjes op de treinperrons verdubbeld. Ook bij de metroperrons staan straks meer poortjes om reizigers de ruimte te geven en voor een snelle doorstroom.
De staalconstructie van het gebouw weegt maar liefst 150.000 kilo. Het zwaarste spant weegt 3646 kilo en overspant het metrospoor. In het stationsgebouw zijn de plafonds deels voorzien van metalen plafondstrips, welke in Italië zijn gefabriceerd. Het dak is bedekt 1440 vierkante meter met verschillende soorten sedumplantjes. Deze zorgen voor isolatie, maar ook voor verdeling van water bij een stevige regenbui. Het regenwater komt op die manier gedoseerd het riool in.
Uit onderzoek onder reizigers bleek dat ze zich niet altijd even veilig voelden op het station. Daarom heeft het nieuwe station glazen liften, is er zicht vanuit de stationshal op de metroperrons en is ook de gevel van het station helemaal van glas, zodat er veel meer overzicht is in het gebouw en op het voorplein.
Bouw van het station
Het nieuwe ontwerp van de hal is gemaakt op basis van bouwtekeningen uit archieven. Tijdens de bouw bleek de constructie van het gebouw niet overeen te komen met de tekeningen en moesten er aanpassingen worden gedaan aan het ontwerp. Ook kabels en leidingen om het station lagen veel dieper dan gedacht. Door deze vertraging duurde de bouw langer. Tot de zomer wordt er nog volop gewerkt aan het afbouwen van onder andere de loopbrug tussen metro en treinperron, de winkels en het voorplein, maar sinds dinsdag is het station voor reizigers al wel gedeeltelijk geopend.
Ook na de ingebruikname van de nieuwe hal geldt vanwege het coronavirus nog steeds het dringende advies om alleen met het OV te reizen als dit strikt noodzakelijk is. Speciaal om een blik te geven op het nieuwe station hebben we bovenaan een reeks foto's van het nieuwe station staan.