'Grote ontslaggolf en versobering dienstregeling nadert voor het openbaar vervoer'
Er is een ontslaggolf in het hele openbaar vervoer in aantocht, waarbij duizenden banen in spoor-, stads- en streekvervoer op de tocht staan. Dat heeft Pedro Peters van koepelorganisatie OVNL laten weten tegenover de Telegraaf. Als er geen compensatie plaatsvindt zullen er naast ontslagen ook in de dienstregeling gesneden moeten worden.
"Onderzoek wijst uit dat we eind dit jaar nog maar maximaal 70% van het normale aantal reizigers zullen vervoeren, nu is dat de helft, terwijl de dienstregelingen sinds 1 juli weer op orde zijn. Er blijkt veel weerstand”, vertelt voorzitter Pedro Peters. Volgens hem verliezen de vervoerders met ingang van de nieuwe dienstregeling 2021 dus meer dan 30 procent van hun inkomsten.
Topman Pier Eringa van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, bevestigt de benauwdheid in het openbaar vervoer. "Wij duiken in Nederland 20 à 30 miljoen in het rood. Dat doet erg pijn. De compensatie in 2020 is onvoldoende." Eringa stelt dat de staatssecretaris op korte termijn de regie moet nemen voordat de dienstregeling zal moeten worden ingekrimpt ten koste van de arbeidsplaatsen.
"We hebben echter de indruk dat Den Haag de urgentie niet inziet. Het ov zit in een dip waar we nog zeker twee jaar in zitten. Volledig herstel verwacht ik pas vanaf 2022. Dat betekent dat de situatie zeer kritiek is.", vervolgt Eringa.
Streekvervoer
Ook Arriva en andere streekvervoerders vresen voor malaise. De vakbonden en reizigersclubs zetten de hakken in het zand. Zij verzetten zich tegen het schrappen van banen en verminderen van de dienstverlening in het ov. "Dan jaag je de reiziger de auto in met als gevolg meer files", aldus FNV Spoor en Rover.
Vorige maand maakte de NS bekend dat zij 2300 arbeidsplaatsen zullen schrappen. In tegenstelling tot een ontslaggolf zullen zij ongeveer een gelijk aantal medewerkers met pensioen sturen. Ook zullen diverse taken worden samengevoegd met andere functies. De NS denkt tot 2025 bijna 5 miljard euro omzetverlies te lijden als gevolg van de coronacrisis.