NS-conducteurs stappen over op elektrische fluit
Conducteurs van de NS zullen voortaan een elektrisch fluitje gebruiken in plaats van het iconische mondfluitje. Door de coronacrisis is het voor conducteurs verplicht om gelaatsbescherming te dragen. Omdat het mondfluitje dan erg onhandig is krijgen alle conducteurs binnenkort een elektronische fluit.
In het buitenland werden al elektronische fluitjes gebruikt en daarmee is NS ook gaan testen. De electronische fluitjes produceren behoorlijk wat geluid, maar als de conducteur vanuit de hand en voor de borst fluit, komt het geluid wat minder hard binnen dan de ouderwetse fluit. "Voor reizigers klinkt de fluit dan wel even hard."
Levering
Eigenlijk was het de bedoeling om de nieuwe fluitjes al in juni uit te delen onder het NS-personeel, maar de levering werd vertraagd door de internationale coronamaatregelen. Begin juni was er een beperkte hoeveelheid beschikbaar die eerst werden uitgereikt aan de trainmanagers op de internationale treinen. Daarnaast kregen enkele hoofdconducteurs een fluit om te testen. Inmiddels zijn alle fluitjes binnen en zullen ze worden verspreid over de ruim 3.000 hoofdconducteurs van de NS.
Fluiten is verplicht
Fluiten is bij wet verplicht voordat een trein vertrekt. Toch is het niet per se nodig om bij alle treinen met de hand te fluiten. De intercity's hebben een 'sluitfluit' die bij de toegangsdeuren aangeeft dat de trein zal vertrekken. Volgens de NS fluiten veel hoofdconducteurs op dit materieel ook nog zelf. Echter bij Sprinters is het anders moet wel worden gefloten omdat daar geen sluitfluit aanwezig is, en enkel pieptonen bij de deuren aanwezig zijn.