Keolis raakt busconcessie kwijt na 'vals spel'
Keolis raakt definitief de concessie voor het busvervoer in de regio IJssel-Vecht kwijt. Dat is dinsdag bekend gemaakt. De vervoerder zou tijdens de concessie gefraudeerd hebben, onthulde onderzoeksplatform 'Follow The Money'. Ook de provincie noemt de fraude 'onacceptabel'.
Voor Keolis betekent het verlies van de concessie een grote financiële klap. De omzet van die tien-jaar lange gunning zou 900 miljoen euro bedragen. Daarnaast zullen er zo'n 260 banen op het spel staan. De zero-emissie bussen zouden inmiddels al onderweg zijn vanuit China.
De concessie van de treindienst van Keolis tussen Zwolle - Kampen en Zwolle Enschede staat los van deze concessie en zou geen gevaar lopen.
Fraude
Er zijn door 'Follow the money' geheime documenten onthuld waarin stond dat de bus-producenten uit China geen boetes opgelegd konde krijgen bij een late levering. De provincie begon daarop een eigen onderzoek en trok begin juli de concessie in. Gedeputeerde Boerman kreeg daarin de volledige steun van de Overijsselse Statenleden. Ook zouden er vanuit een extern onderzoek twee directeuren die verantwoordelijk waren voor de fraude, zijn ontslagen.
Mogelijke noodconcessie
Bij de aanbesteding van de busconcessie IJssel-Vecht maakten ook Arriva, Connexxion en EBS, de kans om een gooi te doen naar de concessie. Er zal mogelijk een nieuwe spoedaanbesteding gaan volgen waarop de vervoerders zich in kunnen schrijven. Vanwege de Coronacrisis, en de daling van het aantal reizigers, is het echter onzeker of de vervoerders zullen meebieden.
Mogelijk zal er een noodconcessie worden opgezet die Keolis zal gaan rijden. Deze zal maximaal twee jaar duren, en de vervoerder zal in deze periode de bussen afnemen die ze besteld hebben. Ook zullen ze dichtbij de huidige dienstregeling gaan rijden die er nu ook rijdt.
Keolis heeft gereageerd op het besluit van de provincies: "Wij respecteren dit besluit, maar zullen de komende dagen gebruiken om de gevolgen te bestuderen".