Spoorviaduct bij Onnen krijgt grondig onderhoud
De monumentale 75 meter lange spoorviaduct in het Groningen Onnen, wat op steenworp afstand van Haren en Glimmen ligt, krijgt de komende maanden grondig onderhoud. Het doel van de werkzaamheden is om de brug in ere te herstellen.
Tijdens de werkzaamheden zal de constructie van de brug worden aangepakt, het houten voetpad aan beide zijden van het brugdek zal vernieuwd worden, en wordt het wegdek vernieuwd. Daarnaast is er momenteel al een kleurenonderzoek uitgevoerd zodat de brug weer in de oorspronkelijk kleuren kan worden geschilderd. De brug zal tijdens de werkzaamheden deels in folie worden verpakt zodat de brug beschermd wordt tegen weersinvloeden en het vrijkomen van stof. Tussen 17 en 23 augustus is de brug voor al het verkeer gestremd, waarna tot eind van het jaar de brug voor al het gemotoriseerd verkeer afgesloten is. Fietsers en voetgangers, en treinspotters kunnen dan wel gebruik maken van de iconische brug.
Het viaduct
In de jaren 1916-1920 werd er in de kern van Haren, Glimmen en Onnen een groot rangeerterrein aangelegd. Om de verbinding tussen deze dorpen weer te herstellen, werd in 1920 een groot stalen spoorwegviaduct gebouwd over het rangeerterrein. Vanaf 1985 werd de Lijnwerkplaats Onnen geopend die bij het rangeerterrein gebouwd is. Tegenwoordig staat deze beter bekend als Onderhoudsbedrijf Onnen, wat een onderdeel van NS Techniek is.
Het viaduct bestaat uit twee vaste tralieligger-overspanningen die met klinknagels verbonden zijn, die ondersteund worden door zware vierkante bakstenen middenpijlers. De totale overspanningslengte van het viaduct bedraagt 75 meter. De brug is in zijn hele leven nooit aangepast, het enige wat met vroeger verschilt is de ouderwets aandoende kasseienbestrating dievele jaren geleden zijn vervangen door een asfaltlaag.